Σύνταξη άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 

Φουάρ (foire) ονομάζεται γενικώς στη Γαλλία η μεγάλη εμπορική έκθεση. Συνήθως συνοδεύεται από δρώμενα. Η Αρτ-Αθήνα είναι ή φιλοδοξεί να είναι η φουάρ των εικαστικών τεχνών της Αθήνας. Κυρίως ζωγράφων και δευτερευόντως γλυπτών. Ας τη δούμε.

Τα εικαστικά, όπως αποκαλούνται συλλήβδην η γλυπτική, η ζωγραφική, οι τριασδιάστατες εγκαταστάσεις, η σκηνογραφία αλλά και η εκτός θεάτρου σκηνογραφία, η βιντεοεγκαταστάσεις καθώς και συζεύξεις υλικών και ήχου, δεν έχουν ευτυχήσει ιδιαίτερα στη χώρα μας. Κατά καιρούς εμφανίζεται κάποιος μεγάλος καλλιτέχνης, όπως ο Θεόφιλος, ο Χαλεπάς, ο Παρθένης, οι Αλταμούρα, ο Τσαρούχης, ο Τσόκλης, ο Τάκις και πολλοί άλλοι σημαντικοί. Εμφανίζονται, ελάχιστοι βέβαια, και μαικήνες-υποστηρικτές των εικαστικών τεχνών, όπως παλαιότερα ο Αλέξανδρος Ιόλας (με όσα έχει να του προσάψει κανείς) ή σήμερα ο Δάνης Ιωάννου αλλά και άλλοι περισσότερο ή λιγότερο γνωστοί. Οι άνθρωποι αυτοί και γνώση βαθιά κατέχουν και τις απαραίτητες διεθνείς διασυνδέσεις διαθέτουν αλλά και τον πολύ μεγάλο πλούτο που απαιτεί αυτή η τόσο ζώσα και ρευστή διαδικασία, που είναι η ενασχόληση με την αντίληψη/κατανόηση, την παραγωγή και εμπορία της Τέχνης των εικαστικών.

Τι μορφώνει και εκπαιδεύει όμως έναν λαό στην Εικαστική Τέχνη;

 

1) Τα μουσεία σύγχρονης τέχνης στην Αθήνα

Το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης

Το Ε.Μ.Σ.Τ. διαθέτει μιαν αξιόλογη συλλογή σύγχρονων Ελλήνων καλλιτεχνών. Όμως είτε λειτουργεί περιστασιακά είτε είναι κλειστό καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί η διαμόρφωσή του αλλά και ταλανίζεται από τις πολιτικές και μη διεκδικήσεις της ζηλευτής θέσης του διευθυντή του. Ώσπου να ανοίξει δεν προσφέρει στην εικαστική παιδεία των Ελλήνων.

Η Δημοτική Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων

Εδώ και χρόνια προσφέρει ουσιαστικό έργο στην περί των εικαστικών εκπαίδευση γύρω και από τις σύγχρονες τάσεις της Τέχνης είτε με τις περιοδικές της εκθέσεις (εκ των οποίων κάποιες υπήρξαν μοναδικές και διεθνούς ακτινοβολίας) είτε με τις μόνιμες συλλογές της. Ο επισκέπτης παίρνει μια καλή ιδέα για τα εικαστικά τεκταινόμενα στα δύο κτήρια, της οδού Πειραιώς (Δημοτικό Βρεφοκομείο) και στο Μεταξουργείο.

• Ιδιωτικά μουσεία

Για καλή τύχη των κατοίκων της Αθήνας αλλά και των υπολοίπων Ελλήνων πολλά ιδρύματα και ιδιωτικά μουσεία είτε εκθέτουν μόνιμα σύγχρονη εικαστική Τέχνη είτε οργανώνουν περιοδικές εκθέσεις συγχρόνων καλλιτεχνών. Μια περιήγηση στις ιστοσελίδες των μουσείων αυτών ή στις σελίδες των εξειδικευμένων περιοδικών και εντύπων προσφέρει άμεση και ευρεία πληροφόρηση για το τι μπορεί να δει κανείς σε ένα μουσείο.

2) Βιβλία και περιοδικά

Τα βιβλιοπωλεία βρίθουν από βιβλία και περιοδικά με θέματα σύγχρονης εικαστικής τέχνης. Μπορεί κάποιος να βρει λεξικά τέχνης, βιβλία για την ιστορία της σύγχρονης τέχνης, βιογραφίες καλλιτεχνών, ενημέρωση για τα διάφορα κινήματα, τις σύγχρονες τάσεις κ.ο.κ. . Δυστυχώς, ενώ υπάρχουν φερ’ ειπείν μουσικοί εκδοτικοί οίκοι, δεν υπάρχει αντίστοιχος εκδοτικός οίκος για τα εικαστικά.

3) Οι γκαλερί

Οι γκαλερί είναι ο κατεξοχήν αρμόδιος χώρος και θεσμός για την προβολή του έργου ενός εικαστικού καλλιτέχνη. Μόλις ολοκληρωθεί ένα έργο, μια σύνθεση ή μία ενότητα η φυσική ωλκός προς το κοινό (και φυσικά προς τα μέσα μαζικής ενημέρωσης), τους κριτικούς τέχνης, τους μελετητές της τέχνης, τους εμπόρους και τους αγοραστές είναι η γκαλερί. Είναι εύκολο να μπει κανείς σε κάποια, είναι δωρεάν και συνήθως έχει ησυχία ώστε να περιηγηθεί ο επισκέπτης απερίσπαστος τους χώρους της.

4) Η Αρτ-Αθήνα

Όπως προείπαμε η Αρτ-Αθήνα είναι η μεγάλη εμπορική έκθεση των γκαλερί της Ελλάδας (υπήρχαν και από το εξωτερικό), η οποία ουδεμία σχέση έχει με πνευματική/παιδευτική πράξη. Κανείς φυσικά δεν αρνείται την απόλυτα πνευματική διάσταση των Εικαστικών Τεχνών. Είναι μεγάλο κέρδος για την Αθήνα αλλά και για τη χώρα να διοργανώνονται εκδηλώσεις τέτοιου μεγέθους (υπήρχαν φέτος και ανταποκριτές του ξένου Τύπου) και με απαιτήσεις τέτοιας ποιότητας. Χωρίς όμως πολλά και μεγάλα μουσεία σύγχρονης Τέχνης η Αρτ-Αθήνα δεν μπορεί να αποτελέσει αξιόλογο εταίρο (τον εμπορικό πόλο) στο εικαστικό/οικονομικό γίγνεσθαι. Είναι άλλες οι απαιτήσεις μιας επιτυχημένης φουάρ για τις τέχνες.

Και μία παρατήρηση…

Φέτος η Αρτ-Αθήνα συνέπεσε με τις εκδηλώσεις για την Έκθεση Βιβλίου στο Ζάππειο. Ο γράφων παρακολούθησε επισταμένως τις εκδηλώσεις αυτές και ήταν παρών και στα εγκαίνια της Αρτ-Αθήνα. Την ημέρα εκείνη αλλά και τις λίγες επόμενες, που κράτησε η Αρτ-Αθήνα, ήταν έντονη και κατά κύματα προσερχόμενη η μάζα των «κοσμικών» κυριών και κυρίων της πόλης. Ουδείς εξ αυτών παρεξέκλινε προς τις εκδηλώσεις για το βιβλίο, κανείς τους δεν περπάτησε τα λίγα μέτρα προς τους πάγκους με τα βιβλία και τους παρόντες συγγραφείς…

 

 

Ηλ. Ταχ.: [email protected]

Κωνσταντίνος Ουρανός

Δάσκαλος