Σύνταξη άρθρου: Βασιλική Κουνελάκη

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

Είναι αντιληπτό πως η εκμάθηση της Γαλλικής γλώσσας δεν χαίρει της ίδιας εκτίμησης όπως και ως το πρόσφατο παρελθόν. Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι πριν είκοσι με τριάντα χρόνια, σε αρκετές περιπτώσεις κατείχε την πρώτη θέση προτίμησης. Σήμερα πια η εκτόξευση των Αγγλικών και το ενδιαφέρον για άλλες ευρωπαϊκές κι όχι μόνο γλώσσες έχει εκτοπίσει αισθητά τη γλώσσα του Μολιέρου. Αυτό οφείλεται και σε μία διάχυτη παρανόηση σχετικά με τη χρησιμότητα της Γαλλικής και τα οφέλη που μπορεί να προσφέρει σε πρακτικό και προσωπικό επίπεδο. Ως εκ τούτου είναι πρακτικά αποφευκτέα και θεωρείται πολυτέλεια η εκμάθησή της.

Ας ξεκινήσουμε γενικά με τα πλεονεκτήματα της εκμάθησης των ξένων γλωσσών. Είναι ευρέως γνωστά, δεδομένου ότι, πέρα της δυνατότητας επικοινωνίας, προσφέρει μία εξαιρετική άσκηση για τον νου, οξύνει την αντίληψη, τη μνήμη, την ικανότητα συνδυαστικών συλλογισμών και άλλα πολλά.

Από την άλλη μεριά, η θέση της Αγγλικής και η κυριαρχία της εδώ και δεκαετίες στην επικοινωνία, την εκπαίδευση, το εμπόριο, τη μαζική κουλτούρα, την τεχνολογία και γενικά σε όλους τους τομείς της καθημερινότητας είναι αδιαμφισβήτητη. Πρόκειται βέβαια για μία σχεδόν κωδικοποιημένη και απλοποιημένη γλώσσα, της οποίας ο πλούτος και η κουλτούρα έχουν θυσιαστεί στον βωμό της ταχύτητας και της διεκπεραιωτικής επικοινωνίας, την οποία άλλωστε έχει κληθεί να υπηρετήσει. Συνέπεια αυτού είναι να μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα οι άλλες γλώσσες και να προκύπτει μία τακτική παραγκωνισμού τους από τα διεθνή ενεργούμενα. Κάθε εθνική γλώσσα είναι ταυτότητα, ιστορία, κληρονομιά και παρακαταθήκη, οχυρό. Οφείλουμε, συνεπώς, να τη φυλάσσουμε, για να συνεχίσουμε να έχουμε την, αυτονόητη κάποτε, πολυτέλεια της διαφορετικότητας.

Κλείνοντας αυτήν την παρένθεση της, ας την πούμε, αντιπαράθεσης των Αγγλικών με τις άλλες γλώσσες, θα ήταν χρήσιμο να γνωρίζει ένας νέος, και όχι μόνο φυσικά, τι μπορεί να αποκομίσει από την εκμάθηση των Γαλλικών.

Η Γαλλική λοιπόν είναι η επίσημη γλώσσα της Ευρωπαϊκής Ένωσης και θεσμικό γλωσσικό εργαλείο της διεθνούς διπλωματίας. Επίσης, γαλλόφωνοι δεν κατοικούν μόνο στη Γαλλία, και με την οργάνωση και διάδοση της «Γαλλοφωνίας» (Francophonie) είναι μία ζωντανή γλώσσα που διδάσκεται στην Αφρική, στην Ασία, στην Αμερική (Καναδάς) και ασφαλώς στην Ευρώπη ως μητρική γλώσσα (Γαλλία, Βέλγιο, Λουξεμβούργο, Ελβετία).

Πέραν των παραπάνω, τα Γαλλικά εξακολουθούν παγκοσμίως να θεωρούνται μία όμορφη και εύηχη γλώσσα, άμεσα συνυφασμένη με τον ρομαντισμό, τα θεάματα και τις τέχνες, τον κινηματογράφο, το θέατρο, τη λογοτεχνία, τη μόδα, τη γαστρονομία ακόμα και την επιστήμη της μηχανολογίας. Στο λεξιλόγιό μας για παράδειγμα χρησιμοποιούμε λέξεις από τον χώρο της μηχανικής αυτοκινήτων που αυτόματα μας μυούν στη γνώση των Γαλλικών (reservoir, silencieur, porte-bagages, amortisseur, volant, ασανσέρ). Αξίζει να σημειωθεί ότι η δομή της γλώσσας είναι από τα Λατινικά καθώς και το λεξιλόγιό της κι ως εκ τούτου καθίσταται εξαιρετικά εύκολο για κάποιον να μάθει στη συνέχεια Ιταλικά ή Ισπανικά.

Οι κάτοχοι ενός πτυχίου Γαλλικών έχουν τη δυνατότητα να σπουδάσουν σε διακεκριμένα πανεπιστήμια με υψηλό κύρος και παγκόσμια φήμη. Να σπουδάσουν σε μία χώρα που προωθεί το αγαθό της παιδείας και της δημοκρατίας και βρίσκεται, αιώνες τώρα, στην πρωτοπορία καλλιτεχνικών, ιδεολογικών, αισθητικών ρευμάτων. Κι όλα αυτά χωρίς τα δίδακτρα να είναι απαγορευτικά. Εξυπακούεται πως εν συνεχεία θα μπορέσουν να αναζητήσουν εργασία στη χώρα των σπουδών τους ή σε μία άλλη απ’ όσες προαναφέρθηκαν, όπου ομιλείται επισήμως ή ευρέως η Γαλλική.

Ολοένα και περισσότεροι ενήλικες, εξ αιτίας της οικονομικής κρίσης και του προσανατολισμού τους προς άλλες πια αγορές, προσπαθούν με ταχύτατους ρυθμούς να μάθουν Γαλλικά, αναθεωρώντας την απόφασή τους να μην τα προσεγγίσουν και προσπαθούν να καλλιεργήσουν ό,τι θυμούνται από τη σχολική τους ακόμα περίοδο.

Εν κατακλείδι, ο σύγχρονος πύργος της Βαβέλ, τον οποίο και βιώνουμε, μπορεί να προκάλεσε δυσκολίες στις κοινωνίες της εποχής με βασικότερη την πολυδιάσπαση της κουλτούρας και την μισοχωνεμένη εξοικείωση με την ετερότητα, από την άλλη όμως η εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας μόνο καλό κάνει. Ο σπουδαστής αποκτάει στοιχεία πολιτισμού και προσωπικότητας ταξιδεύοντας μέσα από το εκπαιδευτικό, κι όχι μόνο, υλικό (βιβλία, διαδίκτυο, θέατρο, ταξίδια) σε άλλες χώρες και κουλτούρες.

Γαλλικά λοιπόν. Για να είστε μέλος μιας παγκόσμιας κοινότητας, που κρατά χαρακτήρα.

 

Ηλ. Ταχ.: [email protected]

Ειρήνη Ανθή

Καθηγήτρια Γαλλικών