Σύνταξη άρθρου: Άννα Τσολάκογλου

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 Η Ρωμαϊκή Αγορά της Αρχαίας Αθήνας, Ωρολόγιο Ανδρονίκου του Κυρρήστου

Πώς πρέπει να να φερόμαστε σ΄έναν αρχαιολογικό χώρο, όταν τον επισκεπτόμαστε; Τι πρέπει να προσέχουμε ιδιαιτέρως; Ποια είναι η πρέπουσα συμπεριφορά κι η πιο παραγωγική για μικρούς και μεγάλους; Αυτές είναι οι ερωτήσεις που θα μας απασχολήσουν στο παρόν άρθρο, καθώς τελικά δεν είναι καθόλου αυτονόητο το να ξέρουν τα παιδιά μας πώς να συμπεριφέρονται σωστά, όταν μπαίνουν σ’έναν τόσο ξεχωριστό και σημαντικό τόπο, όπως είναι ένας αρχαιολογικός χώρος!

Στα πλαίσια μιας εκπαιδευτικής εκδρομής του σχολείου σε έναν αρχαιολογικό χώρο, ή της επίσκεψης των παιδιών με τους γονείς τους, τα παιδιά έρχονται σ’επαφή με πολλαπλά ερεθίσματα, με καινούρια πρόσωπα και πράγματα, με τα οποία οφείλουν να αλληλεπιδράσουν. Σκεφτείτε πως καλύπτεται η απόσταση από την εικόνα του βιβλίου ή του βίντεο στην πραγματικότητα! Για να μπορέσουμε όμως να εκμεταλλευτούμε πλήρως την παρουσία μας εκεί, πρέπει να ακολουθήσουμε οπωσδήποτε κάποιους απλούς κανόνες.

Αρχαιολογικός χώρος στην ύπαιθρο. Χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή καθώς αν συμβεί κάτι η βοήθεια θα αργήσει να έρθει

Χρήσιμο είναι να ακολουθούν και να σέβονται τις οδηγίες του δασκάλου/συνοδού τους. Ενδεικτικό παράδειγμα είναι όταν οι δάσκαλοι τούς λένε να προσέχουν πού πατούν, γιατί ο αρχαιολογικός χώρος έχει συνήθως χώμα και χαλίκια και το έδαφος δεν είναι ομαλό. Εκείνα, για το δικό τους καλό, πρέπει να υπακούσουν και να προσέξουν, γιατί διαφορετικά είναι πολύ πιθανόν να χτυπήσουν. Έπειτα, αφού γνωρίσουν τον ξεναγό τους, θα πρέπει να ακούν προσεκτικά όλα όσα τους λέει, διότι αυτός είναι ο υπεύθυνος για την καθοδήγησή τους σ΄αυτό τον χώρο.

Όταν λοιπόν ο ξεναγός τους δείχνει πού είναι η είσοδος και η έξοδος του χώρου, τα παιδιά είναι απαραίτητο να ακούν, ώστε να γνωρίζουν από πού θα μπουν και θα βγουν, πάντα με τη συνοδεία του δασκάλου τους, καθώς και πού είναι κάποιο τυχόν αδιέξοδο, ώστε να μη χαθούν, ψάχνοντας κάτι άλλο. Κατά τη διάρκεια της επίσκεψής τους στον χώρο, οι μαθητές μας θα πρέπει να συμπεριφέρονται ευγενικά, να μη μιλούν μεταξύ τους για άσχετα θέματα και, αν χρειαστεί να μιλήσουν για κάποιον λόγο, να το κάνουν χαμηλόφωνα χωρίς να φωνάζουν, για να μην αποσπούν την προσοχή των άλλων επισκεπτών, που θέλουν να απολαύσουν τα ευρήματα με ησυχία.

Το Λύκειο του Αριστοτέλη, η Παριλίσσια Αθήνα

Για ο,τιδήποτε θέλουν να μάθουν, ή να αποσαφηνίσουν, μπορούν ελεύθερα να ρωτούν τον ξεναγό ή τον δάσκαλό τους. Επίσης, δεν τρέχουμε μέσα στον αρχαιολογικό χώρο! Περπατούμε προσεκτικά! Φυσικά, εάν πρόκειται για μικρούς σε ηλικία φίλους μας (μαθητές δημοτικού) που θέλουν να πάνε στην τουαλέτα, δεν έχουν παρά να το ζητήσουν από τον υπεύθυνο δάσκαλο/συνοδό τους και εκείνος θα τους οδηγήσει αμέσως εκεί!

Ακόμα, θα πρέπει να μάθουν να ακούνε προσεκτικά τις πληροφορίες που τους δίνει ο ξεναγός για τα αρχαιολογικά μνημεία του χώρου, ώστε να καταλαβαίνουν ποια ήταν η αξία και ποιος ο ρόλος τους στην ιστορία του πολιτισμού μας. Ίσως είναι η πρώτη φορά που έρχονται σε επαφή με τέτοια σημαντικά ευρήματα, γι’αυτό είναι απαραίτητο να ξέρουν ότι τα μνημεία και αντικείμενα αυτά είναι πολύτιμα, καθώς είναι μοναδικά και ανεκτίμητης αξίας. Έτσι, είναι σωστό να τα σέβονται και να μην τα αγγίζουν, γιατί κατά λάθος, με μια απρόσεκτη κίνηση μπορεί να σπάσουν, καθώς και γιατί με την αφή, αυτά φθείρονται, αφού τα χέρια μας είναι πιθανόν να έχουν ιδρώτα, σκόνη ή και υπολείμματα τροφών. Φυσικά ούτε λόγος για γκράφιτι πάνω στα αρχαία! Ούτε και χαράζουμε το όνομά με κάποιο μεταλλικό αντικείμενο! Και τα σκουπιδάκια πάντα στον κάδο!

Αρχαιολογικός χώρος ναού Ποσειδώνος στο Σούνιο

Το πιο ωφέλιμο είναι, αφού τα παιδιά, αλλά και οι μεγάλοι, ακούσουν όσα τους λέει ο ξεναγός, να διαβάζουν προσεκτικά τις πινακίδες που υπάρχουν στο πλάι ή κάτω από κάθε εύρημα, για να θυμούνται και να εμπεδώνουν αυτά που άκουσαν. Σ’αυτό το σημείο, είναι χρήσιμο να τονίσουμε στα παιδιά ότι βοηθάει πολύ να διαβάζουν τις πινακίδες αυτές με τη σειρά που είναι αριθμημένες, ώστε να κατανοούν τι βλέπουν με τη σωστή χρονολογική σειρά, ώστε να μη πηγαίνουν ανακατεμένα από το ένα σημείο στο άλλο και μπερδεύονται.

Και… μην ανησυχείτε, παιδιά! Αν έχετε κουραστεί -ευχάριστα βέβαια- από όσα ωραία έχετε μάθει σ’αυτή την εκδρομή, ακολουθεί πάντα νόστιμο φαγητό, χαρούμενα τραγούδια, και πειράγματα με τους συμμαθητές και τους φίλους μέχρι τον γυρισμό στο σχολείο ή το σπίτι!

Ο Αρχαιολογικός χώρος της Αφαίας στην Αίγινα

 

Πηγή

Υπουργείο Πολιτισμού και Αθλητισμού

 

Ηλ. Ταχ.: [email protected]

Σωσάννα Πλευριά

Αρχαιολόγος