Σύνταξη άρθρου: Ιζαμπέλα Λαδοπούλου

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 

Τρώμε φρούτα και λαχανικά εποχής

Καθώς είμαστε γερά πια στο φθινόπωρο και οι καλοκαιρινές διατροφικές συνήθειες παραμερίζονται, καλό είναι να γνωρίζουμε τα εποχικά φρούτα και λαχανικά της γλυκιάς αυτής εποχής.

Αν και συνήθως αυτά που πωλούν οι παραγωγοί στις λαϊκές αγορές είναι φρούτα και λαχανικά εποχής, είναι σημαντικό να γνωρίζουμε την εποχικότητά τους για να επιλέγουμε πιο έξυπνα το φαγητό μας.

Να σημειωθεί πως τα φρούτα και τα λαχανικά εποχής είναι σίγουρα πιο οικονομικά, αφού έχουν μικρότερο κόστος παραγωγής και συνήθως δεν είναι εισαγόμενα.

Επίσης είναι πιο γευστικά και έχουν μεγαλύτερη θρεπτική αξία. Δηλαδή η φράουλα τον Μάιο είναι πιο νόστιμη και έχει περισσότερα θρεπτικά συστατικά από ότι τον Δεκέμβριο.

Ας δούμε ποια είναι τα βασικότερα φρούτα και λαχανικά του φθινοπώρου:

Φρούτα: ακτινίδιο, αχλάδι, μανταρίνι, μήλο, ρόδι, σταφύλι.

Λαχανικά: αγκινάρα, καρότο, κολοκυθάκι, κολοκύθα, κουνουπίδι, κρεμμύδι χλωρό, λαχανάκι βρυξελλών, λάχανο, μαρούλι, μπρόκολο, παντζάρι, πιπεριά, σπανάκι, λεμόνια, φασολάκια φρέσκα.

Μπαίνουμε σε πρόγραμμα

Η καθημερινότητα έχει είδη μπει σε νέο μοτίβο. Τα σχολεία ξεκίνησαν καθώς και πολλές άλλες καθημερινές ασχολίες του παιδιού, όπως ξένες γλώσσες, αθλητισμός κ.ά. . Τα ωράρια έγιναν πιο συγκεκριμένα και το πρωινό ξύπνημα αναπόφευκτο. Η αλλαγή λοιπόν στο πρόγραμμα του παιδιού είναι μια καλή ευκαιρία για πρόγραμμα και στην διατροφή του.

Το πρώτο βήμα είναι να τηρούμε τον αριθμό και την ώρα των γευμάτων. Περίπου 4 με 5 γεύματα και σνακ μέσα στην ημέρα είναι σημαντικά, για να μη μένει το παιδί πολλές ώρες νηστικό. Το να είναι πεινασμένο δεν θα το βοηθήσει να ανταπεξέλθει στις υποχρεώσεις του. Καλό πρωινό, ενεργειακό σνακ στο σχολείο, πλήρες γεύμα το μεσημέρι και ελαφρύ βραδινό. Ας μην ξεχνάμε όμως και τις ώρες. Αν το παιδί σας δεν μπορεί να τηρήσει εύκολα ένα διατροφικό πρόγραμμα, το να μάθει πότε είναι η ώρα του φαγητού και πως δεν τρώμε όποτε θέλουμε, θα το βοηθήσει να τηρήσει το πρόγραμμά του. Θέλει συζήτηση και επιμονή.

Απαιτητική καθημερινότητα

Δικαίως λένε ότι τα παιδιά είναι οι πιο σκληρά εργαζόμενοι. Υποχρεώσεις όπως σχολείο, φροντιστήριο, ξένες γλώσσες, αθλητισμός και άλλες δραστηριότητες γεμίζουν την ημέρα τους. Από πλευρά μας, διατροφικά, πρέπει να τους δώσουμε την απαραίτητη ενέργεια για να ανταπεξέρχονται σε όλα αυτά. Μικρά σνακ με υδατάνθρακα είναι καλή επιλογή για κάτι ελαφρύ, πριν την ώρα της γυμναστικής ή την προπόνηση. Επίσης φρούτα και λαχανικά εποχής είναι απαραίτητα, γιατί περιέχουν όλες τις βιταμίνες, για να αναπτύξουν ένα γερό ανοσοποιητικό ενάντια στα κρυολογήματα και τις ιώσεις της εποχής. Τέλος, τροφές πλούσιες σε πρωτεΐνη όπως το κόκκινο και το λευκό κρέας, τα γαλακτοκομικά, το ταχίνι, οι ξηροί καρποί, τα όσπρια κ.ά. είναι σημαντικά, ώστε να κρατάνε τον οργανισμό περισσότερη ώρα σε κορεσμό μετά το γεύμα και να προσφέρουν την απαιτούμενη πρωτεΐνη μετά την προπόνηση.

Το φθινόπωρο είναι ίσως η πιο πλούσια εποχή σε φρούτα και λαχανικά. Δεν είναι μόνο ο καιρός που αλλάζει αλλά και το περιεχόμενο του πιάτου μας. Ας το εκμεταλλευτούμε και ας μάθουμε και τα παιδιά μας να το εκτιμούν και να το απολαμβάνουν.

 

 

 

Ηλ.Ταχ.: ygeia@athinodromio.gr

Αναστασία Γερογιάννη

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχ.: ygeia2@athinodromio.gr

Ιζαμπέλα Λαδοπούλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχ.: ygeia3@athinodromio.gr

Ευγενία Γεωργακοπούλου

Νοσηλεύτρια, Προϊσταμένη Πυρηνικής Ιατρικής