Σύνταξη άρθρου: Ιζαμπέλλα Λαδοπούλου

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 

Το νερό έχει πολυάριθμους ρόλους στο ανθρώπινο σώμα. Μπορεί να δρα ως δομικό υλικό, ως διαλύτης, ως φορέας για τα θρεπτικά συστατικά, στη θερμορύθμιση και ως λιπαντικό. Είναι γνωστό ότι το σώμα μας αποτελείται από 75% νερό. Οι μύες, το αίμα, οι πνεύμονες, ο εγκέφαλος, ακόμη και τα οστά, αποτελούνται κατά ένα σημαντικό ποσοστό από νερό. Λόγω όλων των παραπάνω, το νερό είναι ένα από τα απαραίτητα θρεπτικά συστατικά.

Ανάγκες σε νερό

Η ποσότητα του νερού που χρειαζόμαστε πραγματικά, εξαρτάται από τις λειτουργίες του νερού και των μηχανισμών ρύθμισης της ισορροπίας του στο σώμα μας καθημερινά. Οι ανάγκες σε νερό δε βασίζονται σε μια ελάχιστη πρόσληψη. Αυτό, αν ήταν κριτήριο, θα μπορούσε να οδηγήσει σε αφυδάτωση καθώς είναι πολλοί οι παράγοντες που τροποποιούν τις ανάγκες σε νερό (κλίμα, σωματική δραστηριότητα, διατροφή και ούτω καθεξής). Η ρύθμιση της ισορροπίας του νερού είναι απαραίτητη για τη διατήρηση της υγείας και της ζωής. Κατά μέσον όρο, ένας ενήλικας πρέπει να πίνει 1,5 λίτρα νερό την ημέρα, καθώς το νερό είναι το μόνο υγρό θρεπτικό συστατικό που είναι πραγματικά απαραίτητο για την ενυδάτωση του σώματος.

Τι είναι η αφυδάτωση

Η αφυδάτωση είναι αποτέλεσμα του διαταραγμένου ισοζυγίου υγρών, συγκεκριμένα όταν προσλαμβάνεις λιγότερα υγρά από αυτά που χρειάζεται ο οργανισμός σου, και είναι πολύ συχνή τους καλοκαιρινούς μήνες. Υγιείς ενήλικες ρυθμίζουν την ισορροπία του νερού με ακρίβεια, αλλά τα βρέφη και οι ηλικιωμένοι άνθρωποι διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο αφυδάτωσης.

Αίτια

Τα συνηθέστερα αίτια αφυδάτωσης στα παιδιά είναι καταστάσεις που αυξάνουν τη θερμοκρασία του σώματος, όπως ο πυρετός και η ζέστη καθώς και καταστάσεις απώλειας υγρών, όπως ο εμετός, η διάρροια και η σωματική άσκηση. Φυσικά, ένα ακόμη βασικό αλλά και πολύ συνηθισμένο αίτιο είναι η μειωμένη κατανάλωση υγρών.

Συμπτώματα

Τα ήπια συμπτώματα της αφυδάτωσης είναι αυξημένη δίψα, ξηροστομία, αδυναμία, ζάλη, αίσθημα παλμών, νωθρότητα και μειωμένη παραγωγή ούρων.

Η αφυδάτωση μπορεί να επηρεάσει τις αισθήσεις και μπορεί να προκαλέσει ασυνέπεια ομιλίας, αδυναμία των άκρων, υποτονία των οφθαλμικών βολβών, ορθοστατική υπόταση και ταχυκαρδία.

Αντιμετώπιση

Σε κατάσταση αφυδάτωσης, θα πρέπει να καταναλώσετε επαρκή ποσότητα νερού ή κάποιου αθλητικού ποτού. Επίσης θα πρέπει να παραμείνετε σε ηρεμία (να διακόψετε δηλαδή κάποια δραστηριότητα), σε κάποιο σκιερό και δροσερό μέρος και να αφαιρέσετε τυχόν περιττά ρούχα από επάνω σας.

 

Και να θυμάστε: δεν είσαι ακριβώς ό,τι τρως, είσαι και ό,τι πίνεις…

 

Πηγές

The Water Cure

National Center for Biotechnology Information

 

 

Ηλ.Ταχ.: ygeia@athinodromio.gr

Αναστασία Γερογιάννη

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχ.: ygeia2@athinodromio.gr

Ιζαμπέλα Λαδοπούλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχ. : ygeia3@athinodromio.gr

Ευγενία Γεωργακοπούλου

Νοσηλεύτρια, Προϊσταμένη Πυρηνικής Ιατρικής