Σύνταξη άρθρου: Κωνσταντίνος Μιαρίτης

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 

Είναι γεγονός πώς τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης θεωρούνται, ατύπως, ως μια από τις σημαντικότερες πηγές δύναμης και εξουσίας του πλανήτη, και όχι άδικα. Οι διάφοροι συντάκτες, δημοσιογράφοι και διανοούμενοι ως πομποί παραθέτουν απόψεις, ιδέες και πληροφορίες που επηρεάζουν άμεσα τον κάθε δέκτη, δηλαδή τον αναγνώστη/ακροατή/θεατή/καταναλωτή της πληροφορίας και της είδησης. Μια μορφή των Μ.Μ.Ε., που κατέχει υψηλή θέση στην ενημέρωση του ελληνικού κοινού από την προεπαναστατική περίοδο κιόλας, είναι ο Τύπος. Μια εξελιγμένη έδοση του γνωστού Τύπου αποτελούν τα Περιοδικά.

Τα Περιοδικά είναι, όπως αναφέρει και το όνομά τους, μια περιοδική έκδοση συνήθως εβδομαδιαίας ή μηνιαίας συχνότητας κυκλοφορίας και έχουν ως στόχο την πληροφόρηση και την ψυχαγωγία του αναγνώστη. Από την εποχή της δημιουργίας τους απέκτησαν φανατικούς αναγνώστες, μια και για πολλά χρόνια αποτελούσαν τον πλέον οικονομικό τρόπο ψυχαγωγίας και είναι και εύχρηστα. Χωρίζονται σε κατηγορίες ανάλογα με τον τρόπο έκδοσής τους, έντυπα ή ηλεκτρονικά αλλά κυρίως ανάλογα με το αντικείμενο που πραγματεύονται, όπως π.χ. λογοτεχνία, τέχνες, πολιτική, κοινωνική ζωή, αυτοκίνητα, διακόσμηση σπιτιού, κηπουρική, ταξίδια, ηλεκτρονικούς υπολογιστές κ.ο.κ. .

Τα περιοδικά μόδας

Μέχρι σήμερα, ωστόσο, υπάρχει ένας τομέας, όπου τα περιδικά κυριαρχούν. Ο τομέας αυτός είναι αυτός της Μόδας. Τα περιοδικά Μόδας μέσα στο πέρασμα των δεκαετιών έχουν διατρανώσει τη θέση τους ως «Ο βασιλιάς των Μ.Μ.Ε.» και γενικότερα και όσον αναφορά στη βιομηχανία της Μόδας. Οι απόψεις των ειδικών συντακτών με το πέρασμα του χρόνου έχουν επηρεάσει δημιουργούς, επιχειρηματίες, καλλιτέχνες και κοινό δείχνοντας πόσο ισχυρή θέση κατέχουν τα περιοδικά και ο Τύπος στη βιομηχανία αυτή.

Στην Ελλάδα η ιστορία των περιοδικών Μόδας πάει πολύ πίσω στον χρόνο και συνεχίζει μέχρι σήμερα. Αν προσπαθήσει κάποιος να ξεμπερδέψει το κουβάρι «περιοδικά Μόδας» στην Ελλάδα θα βρεθεί μπλεγμένος σε έναν κυκεώνα διαφορετικών τρόπων προσέγγισης του θέματος «Μόδα» ανάλογα με την εποχή που εκδιδόταν κάθε περιοδικό. Στο παρόν άρθρο γίνεται αναφορά στα παλιά ελληνικά περιοδικά Μόδας που δεν κυκλοφορούν πλέον αλλά και στα περιοδικά του Σήμερα. Ας δούμε πώς μπορεί να βρεθεί η άκρη σε αυτόν τον μίτο της Αριάδνης.

Παλιά Περιοδικά Μόδας

Αφιέρωμα μόδας σε παλιό περιοδικό παρόμοιας θεματολογίας

ΕΡΓΟΧΕΙΡΟ

(Εκδιδόταν κατά τις δεκαετίες 1940, 1950, 1960 και 1970.)

ΠΡΑΚΤΙΚΗ

(Εκδιδόταν κατά τις δεκατίες 1980, 1990 και 2000.)

ΕΚΕΙΝΗ

(Εκδιδόταν κατά τις δεκατίες 1970, 1980, 1990 και 2000.)

ΝΤΙΒΑ (DIVA)

(Εκδιδόταν κατά την περίοδο 1995 έως τα τέλη της δεκαετίας του 2000.)

Αρχισυνταξία: Γιώργος Πανόπουλος

ΓΥΝΑΙΚΑ

(Εκδιδόταν κατά τις περιόδους 1950-2006 και 2007-2019.)

Γνωστό περιοδικό γυναικείας μόδας της δεκαετίας του 1990

Τα περιοδικά ποικίλης ύλης, μια μεταβατική περίοδος

Απόσπασμα από παλιό γνωστό ελληνικό περιοδικό ποικίλης ύλης που δεν κυκλοφορεί πλέον

Από τα Περιοδικά με πατρόν μέχρι τα πιο μοντέρνα περιοδικά με εικόνες για τη γυναικεία μόδα, υπήρξαν πολλές αναφορές στη μόδα σε περιοδικά ποικίλης ύλης και θεματολογίας των δεκαετιών εκείνων. Συχνά παρουσιάζονταν αφιερώσεις και άρθρα αποκλειστικά για τις τάσεις στη γυναικεία μόδα κάθε εποχής σε γνωστά και αξέχαστα περιοδικά, όπως Εικόνες, Ρομάντσο, Θησαυρός, Μπουκέτο, Θεατής, Ντόμινο, Βεντέτα, Ατλαντίς, Φαντάζιο και άλλα πολλά. Μιλάμε για τις δεκαετίες 1940, 1950, 1960 και 1970.

Τα σύγχρονα περιοδικά Γυναικείας Μόδας, ας τα δούμε,

Ένα δείγμα από τα περιοδικά γυναικείας μόδας που εκδίδονται σήμερα

ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΒΟΓΚ (VOGUE HELLAS – VOGUE GREECE

(Κυκλοφορεί τις περιόδους 2000-2012 και 2019 έως σήμερα.)

Αρχισυνταξία: Έλενα Μακρή (Vogue Hellas, 2000 έως το 2012)

Θάλεια Καραφυλλίδου (Vogue Greece, 2019 έως σήμερα)

ΕΛ (ELLE)

(Κυκλοφορεί  από το 1988  έως και σήμερα)

Αρχισυνταξία: Φλώρα Τζημάκα

ΜΑΡΙ ΚΛΕΡ (MARIE CLAIRE)

(Κυκλοφορεί από το 1998 έως σήμερα.)

Αρχισυνταξία: Ελένη Παπαιωάννου

Σήμερα κυκλοφορεί ως ένθετο μία φορά τον μήνα στην κυριακάτικη έκδοση της εφημερίδας «Το Πρώτο Θέμα».

ΙΝΣΤΑΪΛ (INSTYLE)

(Κυκλοφορεί από το 2003 έως σήμερα.)

Αρχισυνταξία: Γιάννης Τσιούλης

ΜΑΝΤΑΜ ΦΙΓΚΑΡΟ (MADAME FIGARO)

(Κυκλοφορεί από το 1995 έως σήμερα.)

Αρχισυνταξία: Βάσω Παπαγιαννακοπούλου

ΒΩΤΡ ΜΠΟΤΕ (VOTRE BEAUTE)

(Κυκλοφορεί από το 1990 έως σήμερα.)

Αρχισυνταξία: Μαρία Καλλιμάσια

Δωρεάν (free press) περιοδικά μόδας

Περιοδικά αφιερωμένα στην γυναικεία μόδα που διανέμονται δωρεάν

Μια νέα αξιόθαυμαστη και καινοτόμα προσπάθεια είναι η έκδοση και η διανομή δωρεάν περιοδικών Μόδας. Ανερχόμενοι δημιουργικοί νέοι και άτομα που αγαπάνε το αντικείμενο της Μόδας έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους σε μια κοινή προσπάθεια να εκφράσουν τις απόψεις και τις ιδέες τους αφιλοκερδώς, χωρίς κανένα αντάλλαγμα και κίνητρο παρά το μεράκι και την τέρψη από τη δουλειά τους και τη θεμιτή ανάγκη τους να την κοινωνήσουν στο αναγνωστικό κοινό. Τα περιοδικά αυτά έχουν δημιουργηθεί τα τελευταία χρόνια και ορισμένα από αυτά ασχολούνται μόνο με θέματα της Μόδας. Τέτοια περιοδικά είναι το Όζον (Ozon), το Ντελούξ (Deluxe) και από την συμπρωτεύσουσα το Γκλόου (Glow).

 

Επίλογος

Ολοκληρώνοντας την παρούσα αφιέρωση κάνουμε μία παρατήρηση. Υπάρχει ένα μοτίβο κατηγοριοποίησης των περιοδικών κάθε περιόδου, παλιάς ή νεότερης. Ο διαχωρισμός των περιοδικών παρά την κοινή τους θεματολογία, τη γυναικεία μόδα, οφείλεται στον τρόπο ζωής, την καθημερινότητα του κοινού στην κάθε περίοδο που εκδίδονταν ή εκδίδονται και σήμερα.

Εύλογη λοιπόν η διαπίστωση πως, αναλόγως με τον τρόπο ζωής, της ψυχαγωγίας, των τεχνολογικών μέσων και με βάση τις κάθε φορά ανάγκες εκδίδονται τα εκάστοτε περιοδικά. Στα μέσα του 20ου αιώνα εκδίδονταν περιοδικά με πατρόν καθώς και τα χρήματα δεν υπήρχαν για την αγορά ρούχων και γιατί οι γυναίκες, ως νοικοκυρές, περνούσαν τις περισσότερες ώρες στο σπίτι κάνοντας δουλειές και το πλέξιμο, το κέντημα και το ράψιμο αποτελούσαν μια άμεση μορφή ψυχαγωγίας και κάλυψης επιτακτικών πρακτικών αναγκών. Ύστερα, όταν ήρθαν τα περιοδικά ποικίλης ύλης και θεματολογίας, ξεκίνησε η εποχή που εισήχθησαν περισσότερες εικόνες, τα τεχνολογικά και εκτυπωτικά μέσα αναπτύχθηκαν, όπως και η επικοινωνία με τον υπόλοιπο πλανήτη, οπότε σε κάθε σπίτι, οπουδήποτε στην Ελλάδα, έφταναν εικόνες και οι νέες τάσεις με τις αφιερώσεις στους ελληνικούς ή κοσμοπολίτικους οίκους μόδας. Εξέλιξη αυτών των περιοδικών αποτελούν τα σύγχρονα περιοδικά γυναικείας μόδας.

Ως ανεξάρτητες εκδόσεις με συγκεκριμένη θεματολογία, τα νέα περιοδικά μόδας έχουν οπτική πλανητική. Με γνώμονα την ανεπτυγμένη τεχνολογία της εικόνας, την έμφαση στις γραμμές παραγωγής γρήγορου και φθηνού ρούχου αλλά και την ανάδειξη του μοντέλου ως μια δουλειά με κύρος. Δια της παγκοσμιοποίησης από την δεκαετία του 1970 μέχρι και σήμερα αποτελούν πηγή επιμόρφωσης και έμπνευσης εκατομμυρίων γυναικών και ειδικών του γυναικείου ενδύματος στον πλανήτη. Το μέλλον του περιοδικού γυναικείας έκδοσης φαίνεται ακόμα λαμπερό και ο χαρακτήρας του να παραμένει ακέραιος. Αλλαγές παρόλα αυτά υπάρχουν και, προφανώς, και στη χώρα μας. Πολλά γνωστά περιοδικά, όπως φερ’ ειπείν το Βοτρ Μπωτέ (Votre Beaute) δεν έχουν σταματήσει να υπάρχουν αλλά έχουν αλλάξει φιλοσοφία ως προς τον τρόπο λειτουργίας και εκδίδονται μόνο ως ηλεκτρονικά περιοδικά. Η αλλαγή αυτή αποτελεί μια απόρροια της οικονομικής κρίσης και της οικολογικής συνείδησης γύρω από τη σπατάλη χαρτιού και την καταστροφή των δασών. Παρά τη στροφή, επίσης, των περιοδικών γυναικείας μόδας στη φωτογραφία και την προώθηση στυλιστικών απόψεων, δεν πρέπει να παραλειφθεί το γεγονός πως ακόμα κυκλοφορούν ευρέως περιοδικά αφιερωμένα στο πατρόν και την παραγωγή ενδυμάτων, όπως το πολύ γνωστό Μπούρντα (Burda), που κυκλοφορεί ακάθεκτο και ανεπηρέαστο χρόνια τώρα προτείνοντας κλασσικά και μοντέρνα πατρόν και σχέδια για γυναικεία, παιδικά και αντρικά ενδύματα.

 

Πηγές (Περιοδικά)

ΕΡΓΟΧΕΙΡΟ

ΠΡΑΚΤΙΚΗ

ΕΚΕΙΝΗ

ΓΥΝΑΙΚΑ

DIVA

VOGUE GREECE

ELLE

MARIE CLAIRE

INSTYLE

MADAME FIGARO

VOTRE BEAUTE

ΟΖΟΝ

DELUXE

GLOW

BURDA

 

 

 

Ηλ. Ταχ.: moda@athinodromio.gr

Μαριάνθη Ζαχαράκη

Σχεδιάστρια Μόδας

 

Kωνσταντίνος Μιαρίτης