Σύνταξη άρθρου: Αγάθη Πατσιούδη

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 

Το ψηφιακό παιχνίδι είναι πλέον μία από τις πρώτες επιλογές για την αναψυχή των παιδιών όλων των ηλικιών. Τρανή απόδειξη αποτελεί το γεγονός ότι καταλαμβάνει σημαντικό μέρος του ελεύθερου χρόνου τους! Καθώς, λοιπόν, όπως και κάθε άλλο είδος παιχνιδιού, το ψηφιακό παιχνίδι είναι μέσο διασκέδασης, αποφόρτισης, επικοινωνίας, κοινωνικοποίησης και, κατά περιπτώσεις, μάθησης, αφορά, όπως είναι λογικό, εκτός από τα ίδια τα παιδιά και τους γονείς τους αλλά και τους εκπαιδευτικούς.

Στο συγκεκριμένο άρθρο, λαμβάνοντας υπόψη μας τα προαναφερθέντα, συγκεντρώσαμε και σας παρουσιάζουμε ενδιαφέροντα στατιστικά στοιχεία και δεδομένα για το ψηφιακό παιχνίδι και τη θέση του στην οικογένεια, τα παιδιά-παίκτες ψηφιακών παιχνιδιών, αλλά και τους γονείς, παίκτες και μη, για τη χρονιά που μας πέρασε. Στοιχεία και δεδομένα, από τα οποία, σίγουρα, μπορούμε να αντλήσουμε ουσιώδη και σημαντικά συμπεράσματα. Ας τα δούμε μαζί, ομαδοποιημένα προς διευκόλυνσή σας, αμέσως παρακάτω:

Ψηφιακό παιχνίδι και οικογένεια

  • Σε κάθε οικογένεια υπάρχουν κατά μέσον όρο 2 άτομα που παίζουν ψηφιακά παιχνίδια.
  • Μέσα στην οικογένεια, οι πιο συχνοί παίκτες είναι τα παιδιά. Το 42% εξ αυτών παίζουν με φίλους τους, το 19% με μέλη της οικογένειάς τους, όπως λ.χ. ξαδέρφια, και το 17% με τους γονείς τους. Υπάρχει, βέβαια, και ένα ποσοστό παιδιών, που ανέρχεται στο 16%, παγκοσμίως, το οποίο δηλώνει ότι οι γονείς παίζουν ψηφιακά παιχνίδια και μεταξύ τους.
  • Από τις δαπάνες των οικογενειών στην διασκέδαση μέσω ψηφιακών παιχνιδιών, το 69% αφορά στην αγορά παιχνιδιών για τα παιδιά και το 30% σε αγορές εντός διαδικτυακών παιχνιδιών και παιχνιδιών-εφαρμογών.
  • Το 60% των οικογενειών δηλώνει την προτίμησή του σε παιχνίδια που παίζονται σε κάποιου είδους παιχνιδομηχανή, ενώ το 63% παίζει ψηφιακά παιχνίδια μέσω κινητού τηλεφώνου.
  • Το 64% των νοικοκυριών παγκοσμίως διαθέτει κάποιου είδους παιχνιδομηχανή.
  • Σε καθημερινή βάση, το 41% των οικογενειών επιλέγουν τον ηλεκτρονικό υπολογιστή για να παίξουν, το 36% το κινητό τηλέφωνο, ενώ το ίδιο ποσοστό επιλέγει και τις παιχνιδομηχανές. Το 24% επιλέγει την ταμπλέτα, το 14% τις φορητές παιχνιδομηχανές και μόλις το 8% τις συσκευές εικονικής πραγματικότητας.

 Στιγμιότυπο από το παιχνίδι «Angry Birds»

Τα παιδιά-παίκτες

  • Τα ανήλικα αγόρια αποτελούν το 17% και τα ανήλικα κορίτσια το 11% της κοινότητας των παικτών παγκοσμίως.
  • Πλέον τα παιδιά κάτω των 8 ετών παγκοσμίως παίζουν, ως ηλικιακή ομάδα, ψηφιακά παιχνίδια για περίπου 25 λεπτά, ημερησίως!
  • Αν και η ενασχόληση με το ψηφιακό παιχνίδι ξεκινά αποδεδειγμένα αργότερα από την παρακολούθηση τηλεόρασης, εκτιμάται ότι περίπου ο μισός πληθυσμός τετράχρονων παιδιών έχει έρθει σε επαφή με κάποιου είδους ψηφιακό παιχνίδι. Αυτό συμβαίνει εφόσον η οικογένειά τους διαθέτει τα μέσα. Επίσης, το 81% των οκτάχρονων παιδιών έχει παίξει ψηφιακά παιχνίδια σε παιχνιδομηχανές και το 90% χρησιμοποιεί υπολογιστές για να παίξει.
  • Το 10% των οκτάχρονων παιδιών παίζει ψηφιακά εκπαιδευτικά παιχνίδια.
  • Το 11% των παιδιών 8 ετών και κάτω έχει παίξει παιχνίδια σε ταμπλέτα ή/και κινητό τηλέφωνο.

Ψηφιακό παιχνίδι και γονείς

  • Το 70% των γονέων πιστεύουν ότι τα ψηφιακά παιχνίδια έχουν θετική επίδραση στη ζωή των παιδιών τους.
  • Το 72% των γονέων θέτουν όρια στον χρόνο, που τα παιδιά τους αφιερώνουν στο ψηφιακό παιχνίδι.
  • Οι 9 στους 10 γονείς αξιώνουν τα παιδιά τους να ζητούν την άδειά τους, πριν προβούν σε αγορές ψηφιακών παιχνιδιών, και το 90% εξ αυτών είναι παρόντες, όταν τα παιδιά τους αγοράζουν ένα νέο ψηφιακό παιχνίδι.
  • Οι γονείς γνωρίζουν για τα συστήματα βαθμολογικής ταξινόμησης των ψηφιακών παιχνιδιών (PEGI, ESRB), σε ποσοστό 82%. Από αυτούς, σε ποσοστό 95%, παρουσιάζονται αισιόδοξοι σχετικά με την ακρίβεια των συστημάτων αυτών, ως προς την κατάταξη των ψηφιακών παιχνιδιών. Ακόμα, βρίσκουν χρήσιμη την ύπαρξη των ρυθμίσεων γονεϊκού ελέγχου, που διαθέτουν οι παιχνιδομηχανές, σε ποσοστό 94%.
  • Το 94% των γονέων παγκοσμίως, δηλώνει ότι ελέγχουν τα παιχνίδια που τα παιδιά τους επιλέγουν.
  • Το 67% των γονέων, το 2018, έπαιζαν με τα παιδιά τους ψηφιακά παιχνίδια, τουλάχιστον μία φορά εβδομαδιαίως. Όταν δε ερωτήθηκαν σχετικά με το ποιοι είναι οι βασικοί λόγοι, για τους οποίους επιλέγουν να παίξουν ψηφιακά παιχνίδια με τα παιδιά τους, απάντησαν, με σειρά προτίμησης:
    1. «Επειδή, με αυτόν τον τρόπο, διασκεδάζουμε μαζί»
    2. «Γιατί το παιδί μου μου το ζητά»
    3. «Διότι είναι μια καλή ευκαιρία για κοινωνική συναναστροφή με το παιδί μου»
    4. «Γιατί απολαμβάνω να παίζω ψηφιακά παιχνίδια τόσο όσο και το παιδί μου»
    5. «Επειδή το παιχνίδι μαζί του με βοηθά να ελέγχω τα παιχνίδια, τα οποία παίζει το παιδί μου»

 Στιγμιότυπο από το παιχνίδι «Minecraft»

Διαβάζοντας τα παραπάνω, ενδιαφέροντα ομολογουμένως, δεδομένα του 2018 για το ψηφιακό παιχνίδι, τους ανήλικους παίκτες και τους γονείς τους, διακρίνουμε, σίγουρα, θετικά στοιχεία, όπως αυτό της αυξημένης ενημέρωσης και γνώσης των γονέων για τα συστήματα ταξινόμησης των παιχνιδιών, της οριοθέτησης στον χρόνο, που τα παιδιά περνούν παίζοντας, αλλά και του γεγονότος ότι πολλά παιδιά παίζουν μαζί με τους γονείς τους. Επίσης, εντοπίζουμε, οπωσδήποτε, και αρνητικές εκφάνσεις, όπως η είσοδος του ψηφιακού παιχνιδιού στη ζωή πολλών παιδιών από την ηλικία των τεσσάρων ετών και η καθημερινή ενασχόληση παιδιών με το ψηφιακό παιχνίδι από τα οκτώ τους χρόνια.

Το βέβαιο, ωστόσο, και το πλέον σημαντικό είναι ότι τέτοια στοιχεία, είτε έχουν θετική είτε αρνητική χροιά, είναι βασικό να τα γνωρίζουμε μόνο και μόνο επειδή προκαλούν προβληματισμό. Όχι προβληματισμό υπό την έννοια του τυφλού φόβου και του αφορισμού κυρίως. Αναφερόμαστε σε προβληματισμό γόνιμο, τόσο στους γονείς όσο και στους εκπαιδευτικούς, που οδηγεί στην αναζήτηση της πληροφορίας, της ενημέρωσης και της γνώσης. Στη θεμελίωση αυτής ακριβώς της γνώσης είναι που προσπαθούμε, εδώ στο ΑΘΗΝΟΔΡΟΜΙΟ, με άρθρα όπως αυτό, να συνεισφέρουμε.

Μέχρι την επόμενη φορά,

Επιλέξτε και παίξτε με ασφάλεια!

 

Πηγές

The Startup

Limelight Networks

ESA (Entertainment Software Association)

WePC

Techaddiction 

 

 

Ηλ. Ταχ.:  games@athinodromio.gr

Αγάθη Πατσιούδη

Δασκάλα – Ειδικός επί των Διαταραχών Λόγου – Ειδικευμένη σε θέματα Ασφάλειας στο Διαδίκτυο