Σύνταξη άρθρου: Σοφία Αλεξανδροπούλου

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 

 

Όπως στις πρώτες τάξεις του δημοτικού σχολείου, που τα παιδιά εκπαιδεύονται σε βασικές κινητικές δεξιότητες, έτσι και στις Γ´και Δ´ δημοτικού, οι ακόμη μικροί μαθητές έχουν να ολοκληρώσουν τη δουλειά αυτή των πρώτων τάξεων αλλά και συγκεκριμένους νέους στόχους, που είναι αναγκαίο να κατακτήσουν. Ας τους δούμε.

Πρώτα-πρώτα καλό είναι να εμπεδωθεί πως μάθημα της γυμναστικής είναι τώρα συνδυασμός όπου τα παιδιά πρέπει να βελτιώσουν περαιτέρω τις ήδη προσκτηθείσες δεξιότητες και να αναπτύξουν άλλες, όπως το να μυηθούν στις κάθε είδους αθλοπαιδιές αλλά και στον στίβο. Ακόμη να γνωρίσουν μη διαδεδομένα αθλήματα και αθλήματα ΑμΕΑ. Επιπλέον να συμμετάσχουν σε ενδοσχολικούς αγώνες προσαρμοσμένων αθλοπαιδιών και, τέλος, να τους γίνει καταγραφή δεικτών κινητικής και σωματικής ανάπτυξης από τους καθηγητές/τριες Φυσικής Αγωγής του σχολείου. Για να επιτευχθούν ακέραια οι στόχοι αυτοί, απαραίτητο είναι να έχει το σχολείο στη διάθεσή του τον ειδικό χώρο για κολύμβηση (κολυμβητήριο) αλλά και να προβλέπονται και δραστηριότητες άσκησης εκτός σχολείου.

Οι στόχοι που πρέπει να επιτυγχάνονται σε αυτές τις ηλικίες είναι:

  • Ψυχοκινητική αγωγή

Η ψυχοκινητική αγωγή περιλαμβάνει:

  • Κινητικές δεξιότητες όπως: παιχνίδια κυνηγητού περιορισμένου χώρου, μετακινήσεις πάνω σε γραμμές, στόχευση κώνων (μπόουλινγκ), τρέξιμο με διαφορετικό σύνθημα (σφύριγμα, παλαμάκια κ.λπ.), αλλαγές στην κίνηση όπως λ.χ. «ακουμπάω κάτω», «κάθομαι», «κάνω αλματάκι», «σταματώ» κ.ο.κ. .
  • Φυσικές ικανότητες, όπως τρέξιμο με καθορισμένο χρόνο.
  • Ορθοσωματική αγωγή, όπως ασκήσεις για τη σωστή στάση της σπονδυλικής στήλης, λ.χ. κοιλιακούς, ραχιαίους κ.ο.κ. .

 

  • Μουσικοκινητική αγωγή

Η μουσικοκινητική αγωγή περιλαμβάνει:

  • Ασκήσεις μουσικοκινητικής αγωγής, όπως ασκήσεις χώρου με ρυθμικά χτυπήματα, κινητικό αυτοσχεδιασμό κ.ο.κ. .
  • Παραδοσιακούς χορούς, όπως ποδαράκι, συρτός νησιώτικος, τσακώνικος, καραγκούνα (οι χοροί αυτοί συνδυάζουν και τραγούδι και είναι πιο εύκολος ο ρυθμός και τα βήματα για αυτήν την ηλικία).

 

  • Παιχνίδια

Τα παιχνίδια μπορεί να είναι:

  • Ομαδικά, όπως σκυταλοδρομίες με σκυτάλη, με μπάλα, παιχνίδια με μπάλα.
  • Ατομικά, όπως δρομικά, σκοινάκι, ψαλιδάκια, φτέρνες πίσω, πλάγια μετακίνηση.
  • Παραδοσιακά, όπως μήλα, κορόιδο, μαντηλάκι, «γύρω γύρω όλοι».

 

  • Μύηση στις αθλοπαιδιές και στον στίβο  
  • Καλαθοσφαίριση: τριπλά, διάφορα είδη πάσας, διάφορα είδη σουτ, απλοποιημένο παιχνίδι (με βασικούς κανόνες, χωρίς πολλές διακοπές για διορθώσεις).
  • Πετοσφαίριση: πάσα, μανσέτα, σέρβις, παιχνίδι με χαμηλό φιλέ και πιαστές μπάλες όπου χρειάζεται (επιτρέπεται σε αυτές τις ηλικίες να πιάνουν την μπάλα καθώς δεν έχει σημασία η αυστηρή τήρηση των κανονισμών).
  • Χειροσφαίριση: ασκήσεις χειρισμού και εξοικείωσης με την μπάλα, πάσα, σουτ, (επίσης απλό παιχνίδι χωρίς πολλές διορθώσεις).
  • Ποδόσφαιρο: ασκήσεις πάσας, ντρίπλας, κοντρόλ, (παιχνίδι απλοποιημένο).
  • Στίβος: εκκινήσεις από διάφορες θέσεις, σκυταλοδρομίες, ρίψη με πλαστικό μπαλάκι, δρόμος αντοχής 400-600 μέτρων.

 

  • Γυμναστική

Στη Γυμναστική περιλαμβάνονται:

  • Ενόργανη γυμναστική, όπως κυβίστηση, ανακυβίστηση, κατακόρυφο, τροχός και σαφώς οι απαραίτητες προασκήσεις αυτών.

 

  • Φυσικές Δραστηριότητες και αθλήματα υγείας και αναψυχής  

Οι Φυσικές Δραστηριότητες είναι πάντοτε ένα δύσκολο ζητούμενο και είναι ιδιαιτέρως αγαπητές στους μαθητές. Περιλαμβάνονται:

  • Ποδηλασία, πεζοπορία όπου αυτά είναι εφικτά.

 

  • Γνωριμία με μη διαδεδομένα αθλήματα και αθλήματα ΑμΕΑ

Πέραν των του μαθήματος της Γυμναστικής, στη γνωριμία με τα λιγότερο γνωστά αθλήματα, τα παιδιά μορφώνονται καθώς έρχονται σε επαφή με αθλήματα που συνήθως έρχονται από άλλες χώρες και φέρουν τη δική τους κουλτούρα. Όσον αφορά στα αθλήματα ΑμΕΑ, οι μαθητές ευαισθητοποιούνται κοινωνικώς. Ας τα δούμε.

  • Πινγκ-πονγκ, μπάντμιντον, τένις, μπέιζμπολ, βόλεϊ καθιστών, καλαθοσφαίριση σε αμαξίδιο, ποδόσφαιρο τυφλών 5 επί 5, ποδόσφαιρο 7 επί 7 (πρόκειται για αθλήματα ατόμων με κινητικές αναπηρίες ή εγκεφαλική παράλυση).

 

  • Ενδοσχολικοί αγώνες προσαρμοσμένων αθλοπαιδιών 

Οι αγώνες αυτοί είναι σημαντικότατοι για τη σχολική ζωή και την ανάπτυξη των παιδιών και:

Οι αγώνες γίνονται με τους βασικούς κανόνες προσαρμοσμένους στις δυνατότητες του σχολείου και των παιδιών, με μικρότερο γήπεδο, με λιγότερους παίκτες, πιο χαμηλή μπασκέτα, φιλέ κ.ο.κ. . Στόχος είναι οι μαθητές να διασκεδάσουν, να χαρούν, να εκφραστούν με το παιχνίδι, να γνωρίσουν στοιχεία της τεχνικής του αθλήματος και να αναπτύξουν αυτοπεποίθηση, αυτοεκτίμηση και ηθικές αρετές, όπως εντιμότητα στο παίξιμο, δικαιοσύνη στις αμφισβητούμενες φάσεις, σεβασμός στον αντίπαλο.

 

  • Καταγραφή δεικτών κινητικής και σωματικής ανάπτυξης

Πολύ σημαντικό μέρος του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στο σχολείο για τις Γ’ και Δ’ τάξεις, αλλά και για όλες τις τάξεις είναι η παρακολούθηση της κινητικής και της σωματικής ανάπτυξης των μαθητών. Τα στοιχεία της ανάπτυξης αυτής μετρώνται από τους Δείκτες της Κινητικής Ανάπτυξης και από τους Δείκτες της Σωματικής Ανάπτυξης.

Ο Δείκτης Κινητικής Επάρκειας μετράται με:

– άλμα σε μήκος χωρίς φόρα,

– ευκαμψία ισχίων (δίπλωση σε εδραία θέση).

Η ζητούμενη κινητική επάρκεια είναι ανάλογη της ηλικίας, του φύλου του παιδιού και του σωματότυπού του.

Ο Δείκτης Σωματικής Ανάπτυξης

Ο Δείκτης Μάζας Σώματος (Δ.Μ.Σ.) αποτελεί συνάρτηση του βάρους με το ύψος και ορίζεται από τον τύπο: (βάρος/ύψος 2 δηλαδή kgr/m2).  Ο Δ.Μ.Σ. δείχνει μάζα είτε φυσιολογική (18,5 – 24,9), είτε λιποβαρή (κάτω από 18,5), είτε υπέρβαρη (25 – 29,9), είτε παχύσαρκη (άνω του 30).

Η Μέση Ημερήσια Φυσική Δραστηριότητα (Μ.Η.Φ.Δ.) αποτελεί το άθροισμα του χρόνου φυσικής δραστηριότητας συνολικά της εβδομάδας των επτά (7) ημερών και χρησιμεύει, ώστε τα παιδιά να έχουν μια ισορροπημένη αναλογία άσκησης και διατροφής.

 

  • Κολύμβηση

Η κολύμβηση για τα παιδιά αυτών των ηλικιών περιλαμβάνει δραστηριότητες, όπως ελεύθερο και ύπτιο καθώς και προασκήσεις με σανίδα ή με μακρόστενο σωσίβιο τύπου «μακαρόνι».

Νοοτροπία

Πέρα από τα παραπάνω όλα, γίνεται αντιληπτό πώς ο καθηγητής φυσικής αγωγής πρέπει να εργαστεί και στη νοοτροπία των μαθητών. Αυτό είναι απαραίτητο, ώστε να κατανοήσουν οι μικροί μαθητές πόσο σημαντικοί είναι οι ατομικοί στόχοι, οι οποίοι πρέπει και να τίθενται και να επιτυγχάνονται. Επίσης οφείλει να κάνει κατανοητό στα παιδιά ότι πρέπει να αναπτύσσουν το πνεύμα της συλλογικότητας και της αλληλεγγύης που είναι απαραίτητο σε ομαδικές δραστηριότητες. Ο οποίος στόχος είναι σημαντικότατος και πρωτεύων.

 

Πηγή

Αναλυτικό Πρόγραμμα Σπουδών (Α.Π.Σ.) Φυσικής Αγωγής

Ηλ. Ταχ.:athl@athinodromio.gr

Σοφία Αλεξανδροπούλου
Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής