Σύνταξη άρθρου: Αναστασία Γερογιάννη 

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός 

 

Πολύ συχνά οι γονείς παραπονιούνται πως το παιδί τους είναι πολύ επιλεκτικό με το φαγητό και αρνείται να δοκιμάσει νέα τρόφιμα. Προτού αγχωθούμε και ανησυχήσουμε, ας εξετάσουμε το εάν αυτή η επιλεκτικότητα είναι φυσιολογική.

Η επιλεκτική διατροφή (picky eating διεθνώς) είναι ένα σχετικά κοινό πρόβλημα κατά την παιδική ηλικία, περίπου από τα 2 μέχρι τα 8 έτη, και εμφανίζεται σε ποσοστό  περίπου 20 % των παιδιών. Χαρακτηρίζεται από περιορισμένη κατανάλωση τροφίμων, από μειωμένη πρόσληψη φαγητού, ιδιαίτερα των λαχανικών, και από απροθυμία να δοκιμάσουν νέα τρόφιμα. Τα παιδιά με επιλεκτική διατροφή έχουν ισχυρές προτιμήσεις τροφίμων και αυτό συχνά οδηγεί του γονείς να παρέχουν στο παιδί τους ένα γεύμα διαφορετικό από αυτό που καταναλώνει η υπόλοιπη οικογένεια.

Παράλληλα με την επιλεκτική διατροφή συνυπάρχουν για τους γονείς των παιδιών αυτών και άλλα «διατροφικά» προβλήματα όπως το γεγονός ότι το τραπέζι γίνεται πεδίο μάχης ή πως τα παιδιά τρώνε με το «ζόρι» το φαγητό τους ή ακόμα το ότι αρνούνται εντελώς να φάνε.

Τι πρέπει να κάνουμε ως γονείς;

  1. Σεβασμός στην όρεξη του παιδιού ή στην έλλειψη αυτής. Εάν το παιδί δεν θέλει να φάει, τότε δε χρειάζεται να το πιέσουμε. Με αυτόν τον τρόπο θα δημιουργήσουμε άγχος για το φαγητό και μεγαλύτερη άρνηση.
  2.   Ακολουθήστε ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα γευμάτων (4-6 γεύματα ανά ημέρα) σε συγκεκριμένες ώρες και αποτρέψτε το παιδί από το τσιμπολόγημα. Ενθαρρύνετέ το να καταναλώνει νερό ενδιάμεσα στα γεύματα.
  3.   Να είστε υπομονετικοί με τα νέα τρόφιμα. Το παιδί σας μπορεί να χρειαστεί επανειλημμένη έκθεση σε νέα τρόφιμα, πριν αποφασίσει να δοκιμάσει την πρώτη μπουκιά. Ενθαρρύνετε το παιδί σας μιλώντας για ένα τρόφιμο για το χρώμα, το σχήμα, το άρωμα και την υφή και όχι μόνο για την καλή γεύση. Σερβίρετε τα νέα τρόφιμα μαζί με τα αγαπημένα φαγητά του παιδιού σας.
  4.   Κάντε το διασκεδαστικό. Σερβίρετε τα λαχανικά συνοδευμένα με την αγαπημένη σάλτσα. Κόψτε τα τρόφιμα σε διάφορα σχήματα με τους κόπτες μπισκότων. Προσφέρετε τρόφιμα πρωινού για βραδινό. Σερβίρετε μια ποικιλία από πολύχρωμα τρόφιμα.
  5. Αφήστε το παιδί να σας βοηθήσει. Ζητήστε από το παιδί σας να σας βοηθήσει να επιλέξετε τα φρούτα, τα λαχανικά και άλλα υγιεινά τρόφιμα στο οπωροπωλείο. Στο σπίτι, ενθαρρύνετε το παιδί σας να σας βοηθήσει να ξεπλύνετε τα λαχανικά, να ανακατέψει τη σαλάτα ή να στρώσει το τραπέζι.
  6. Δώστε το καλό παράδειγμα. Εάν τρώτε μια ποικιλία υγιεινών τροφών, το παιδί σας είναι πιο πιθανό να ακολουθήσουν το παράδειγμά σας.
  7. Να είστε δημιουργικοί στο μαγείρεμα. Προσθέστε ψιλοκομμένο μπρόκολο ή πράσινες πιπεριές σε σάλτσες, φέτες φρούτων σε δημητριακά ή αναμείξτε τριμμένο κολοκύθι και τα καρότα σε φαγητά κατσαρόλας και σούπες.
  8.   Ελαχιστοποιήστε τους αντιπερισπασμούς. Κλείστε την τηλεόραση και άλλες ηλεκτρικές συσκευές κατά τη διάρκεια των γευμάτων. Αυτό θα βοηθήσει το παιδί σας να εστιάσει στο φαγητό.
  9.   Μην προσφέρετε επιδόρπιο ως ανταμοιβή. Το παιδί λαμβάνει έτσι το μήνυμα ότι το επιδόρπιο είναι η καλύτερη τροφή και αυτό θα μπορούσε να αυξήσει την επιθυμία του για γλυκά. Μπορείτε να επιλέξετε μία ή δύο μέρες την εβδομάδα, να καταναλώνετε επιδόρπιο και να το παραλείψετε το υπόλοιπο της εβδομάδας. Μπορεί επίσης να αντικατασταθεί το επιδόρπιο από φρούτα, γιαούρτι ή άλλες υγιεινές επιλογές.
  10. Να μην είστε ένας μάγειρας «ποικίλης ύλης». Προετοιμάζοντας ένα ξεχωριστό γεύμα για το παιδί σας, επειδή αυτό απορρίπτει το γενικό γεύμα, ελλοχεύει ο κίνδυνος να θεωρηθεί κανονικότητα η επιλεκτικότητα του φαγητού. Ενθαρρύνετε λοιπόν το παιδί σας να μείνει στο τραπέζι για το καθορισμένο γεύμα – ακόμη και αν αυτό δεν τρώει. Συνεχίστε να σερβίρετε στο παιδί υγιεινές επιλογές μέχρι αυτές να γίνουν οικίες και να τις προτιμά.

Εάν παρ΄ όλα αυτά ανησυχείτε ότι η επιλεκτική διατροφή θέτει σε κίνδυνο την ανάπτυξη του παιδιού σας τότε θα πρέπει να συμβουλευτείτε το παιδίατρό σας. Εκείνος μπορεί να κρίνει με ειδικά διαγράμματα την ανάπτυξη του παιδιού και να σας συμβουλεύσει καταλλήλως.

Εν τω μεταξύ, να θυμάστε ότι το παιδί σας δεν θα αλλάξει διατροφικές συνήθειες εν μία νυκτί. Μόνο κάνοντας μικρά βήματα κάθε μέρα μπορεί να βοηθήσετε στην προώθηση μιας υγιεινής διατροφής για την υπόλοιπη ζωή του. Έχει σημασία και για τη σχέση γονιού παιδιού!

 

 

 

Ηλ.Ταχ.: ygeia@athinodromio.gr

Αναστασία Γερογιάννη

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχ.: ygeia2@athinodromio.gr

Ιζαμπέλα Λαδοπούλου

Διαιτολόγος – Διατροφολόγος Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης

 

Ηλ. Ταχ.: ygeia3@athinodromio.gr

Ευγενία Γεωργακοπούλου

Νοσηλεύτρια, Προϊσταμένη Πυρηνικής Ιατρικής