Σύνταξη άρθρου: Αγάθη Πατσιούδη

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

 

Ξέρουμε όλοι πόσο σημαντικό είναι να συμπεριφερόμαστε σωστά στην καθημερινή μας ζωή: στο σπίτι, στην τάξη, στην αυλή του σχολείου ή στο πάρκο της γειτονιάς. Σε μικρούς ή σε μεγάλους, σε φίλους, συγγενείς ή δασκάλους και καθηγητές πρέπει να φερόμαστε ευγενικά και με σεβασμό. Το ίδιο, όμως πρέπει να κάνουμε και στο διαδίκτυο.

Ναι, σωστά διαβάσατε, παιδιά! Στη διαδικτυακή μας ζωή είναι απαραίτητο να είμαστε σωστοί και ευγενικοί. Γι’ αυτό υπάρχουν και εδώ κανόνες, τους οποίους ακολουθούμε. Η ομάδα κανόνων για τη σωστή συμπεριφορά στο διαδίκτυο ονομάζεται netiquette. Δυστυχώς, δεν έχουμε, ακόμα, στη γλώσσα μας κάποια λέξη που να αποδίδει σε συντομία τον αγγλικό όρο. Τροφή για σκέψη, λοιπόν, και ίσως σύντομα τη βρούμε μαζί! Μέχρι τότε θα μιλάμε για κανόνες σωστής διαδικτυακής συμπεριφοράς.

Οι κανόνες αυτοί χρησιμοποιούνται σε όλους τους τόπους του διαδικτύου και σε όλα τα ηλεκτρονικά μέσα που μας δίνουν τη δυνατότητα να έρθουμε σε επαφή με άλλους ανθρώπους: στα άμεσα (instant messaging) και ηλεκτρονικά μας μηνύματα (e-mail), στα ιστολόγια (blog) και στις σελίδες κοινωνικής δικτύωσης (socialnetwork), στις ομάδες συζήτησης (discussion forum) και στα δωμάτια επικοινωνίας (chat room).

Σύμφωνα με αυτούς τους βασικούς κανόνες:

  •   Σεβόμαστε πάντα τις προσωπικές πληροφορίες των άλλων! Δεν είναι σωστό να χρησιμοποιούμε το e-mail, το όνομα ή τον κωδικό κάποιου άλλου. Επίσης, δεν διαβάζουμε σε καμία περίπτωση τα μηνύματα και τα αρχεία άλλων ανθρώπων, χωρίς να έχουμε πάρει πρώτα την άδειά τους.
  •   Ας μην ξεχνάμε ποτέ ότι στην άλλη πλευρά της ηλεκτρονικής μας συνομιλίας βρίσκεται ένας άνθρωπος, άρα σκεφτόμαστε και προσέχουμε πώς θα του μιλήσουμε! Κάνουμε χιούμορ με προσοχή και φροντίζουμε να εκφραζόμαστε απλά και κατανοητά, ώστε να μην προσβάλουμε το συνομιλητή μας. Θυμόμαστε πάντα ότι δεν είναι εύκολο να λυθεί μια παρεξήγηση, όταν δε μιλάμε πρόσωπο με πρόσωπο, γι’ αυτό είμαστε πάντα ευγενικοί. 
  •   Σεβόμαστε τη γνώμη των άλλων, ακόμα κι αν δε συμφωνούμε με αυτήν! Όλοι έχουμε δικαίωμα να μιλάμε ελεύθερα στο διαδίκτυο. Επιτρέπουμε, λοιπόν, και στους συνομιλητές μας να πουν τη δική τους γνώμη. Ακόμα και αν δε συμφωνούμε με κάποιον, αποφεύγουμε τους διαδικτυακούς «τσακωμούς». Προσέχουμε πολύ τι λέμε και σε ποιον στο διαδίκτυο, καθώς καταγράφεται και μένει για πάντα.
  •  Αποφεύγουμε τα ΚΕΦΑΛΑΙΑ γράμματα! Πολλές φορές, όταν χρησιμοποιούμε κεφαλαία γράμματα στα ηλεκτρονικά μηνύματα και τις διαδικτυακές συνομιλίες μας, οι συνομιλητές μας νιώθουν πως τους υψώνουμε τη φωνή. Ποιος θα άντεχε, άλλωστε, να συνομιλεί φωνάζοντας; 
  •   Αντιμετωπίζουμε προσεκτικά τυχόν ορθογραφικά ή/και συντακτικά λάθη, ερωτήσεις ή σχόλια των συνομιλητών μας τα οποία βρίσκουμε ανόητα ή περιττά! Αν θέλουμε να μιλήσουμε σε συνομιλητή μας για κάτι από τα παραπάνω, μπορούμε να το κάνουμε σε συνομιλία μεταξύ μας και πάντα προσεκτικά και διακριτικά. Ποτέ δεν εκθέτουμε άλλους χρήστες με σχόλιά μας σε δημόσιες συνομιλίες.

  •  Όταν επικοινωνούμε σε επίσημο ύφος, αποφεύγουμε τα greeklish (μειξοαγγλικά), τις συντομεύσεις και τα εικονίδια emoticons! Μια συνομιλία με τον δάσκαλο ή τον καθηγητή μας δεν μπορεί να περιέχει τα παραπάνω στοιχεία. Τα κρατάμε, λοιπόν, για τις συνομιλίες με τους φίλους μας.
  •   Ελέγχουμε πάντα αν, όσα μοιραζόμαστε στο διαδίκτυο, είναι σωστά κι έγκυρα! Καθετί που ανεβάζουμε στο διαδίκτυο μπορεί να επηρεάσει όσους το διαβάζουν ή να τους οδηγήσει σε λάθος συμπεράσματα.
  •   Αποφεύγουμε την αλυσιδωτή-συνεχόμενη και την ανεπιθύμητη αλληλογραφία προς άλλους χρήστες! Καλό είναι, αν δεν υπάρχει σοβαρός λόγος, να μην στέλνουμε πολλά, συνεχόμενα μηνύματα e-mail, αφού μπορεί να μπλοκάρουμε το σύστημα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου του παραλήπτη μας. Εννοείται, βέβαια, ότι αποφεύγουμε να στέλνουμε ανεπιθύμητη αλληλογραφία (junk-spam) στους άλλους. 
  •   Σεβόμαστε πάντα τον χρόνο και την ταχύτητα διαδικτύου των ατόμων με τα οποία επικοινωνούμε! Δίνουμε προσοχή στα μεγάλα αρχεία, γιατί παίρνουν πολύ χρόνο για να κατέβουν και οι άλλοι χρήστες μπορεί να αντιμετωπίσουν πρόβλημα στην ταχύτητα, καθώς τα λαμβάνουν. Αν πρέπει οπωσδήποτε να στείλουμε ένα τέτοιο αρχείο, καλό είναι αυτός που θα το λάβει να το γνωρίζει, δηλαδή να τον έχουμε ενημερώσει από πριν και μάλιστα έγκαιρα.
  •   Όταν στέλνουμε ηλεκτρονική αλληλογραφία σε πολλούς παραλήπτες που δεν γνωρίζονται μεταξύ τους, ακόμα κι αν είναι όλοι φίλοι μας, δεν δημοσιοποιούμε τις ηλεκτρονικές τους διευθύνσεις! Βάζουμε πάντα τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις σε κρυφή κοινοποίηση. Έτσι δεν φαίνονται τα στοιχεία των παραληπτών μας. Επίσης, φροντίζουμε να σβήσουμε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις από μηνύματα που θέλουμε να προωθήσουμε σε τρίτους.

Ας θυμόμαστε ότι με την σωστή μας συμπεριφορά συνυπάρχουμε και επικοινωνούμε καλύτερα στο διαδίκτυο!

Θυμηθείτε και διαδώστε τους κανόνες!

 

Μέχρι την επόμενη φορά,

Καλή διαδικτυακή περιήγηση!

 

Πηγές

ΚΣΕ Μουδανιών

S@ferinternet

Ένωση Ελλήνων Χρηστών Ίντερνετ

Opus eLearning

Cyberkid

 

 

Ηλ. Ταχ.:  istosel@athinodromio.gr

Αγάθη Πατσιούδη

Δασκάλα – Ειδικός επί των Διαταραχών Λόγου – Ειδικευμένη σε θέματα Ασφάλειας στο Διαδίκτυο