Σύνταξη άρθρου: Ευθύμης Κυρίκος

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

Tα σκανδιναβικά αυτοκίνητα ανήκουν στη κατηγορία των πολυτελών οχημάτων, αν και ποτέ η τιμή τους δεν έφτασε αυτήν των μεγάλων πολυτελών αυτοκινήτων των υπόλοιπων ευρωπαϊκών. Γνώρισμα της σκανδιναβικής βιομηχανίας αυτοκινήτου είναι πως εξαρχής έδινε μεγαλύτερη έμφαση στην ασφάλεια, την ποιότητα κατασκευής και τις καινοτομίες πάνω στη διαχείριση καυσίμου και ρύπων. Τα σκανδιναβικά αυτοκίνητα δεν είχαν ως στόχο τις υψηλές επιδόσεις με αποτέλεσμα να μην είναι ούτε τόσο διάσημα στο αγοραστικό κοινό της Ελλάδας ούτε θελκτικά. Επίσης η σχεδιαστική τους φιλοσοφία είχε ως κύριο μέλημα την άνεση και ασφάλεια με αποτέλεσμα να μην έχουν αρκετά σπορ γραμμές και να μην είναι ελκυστικά στις νεότερες ηλικίες. 

Μολαταύτα κυκλοφόρησαν τις προηγούμενες δεκαετίες σκανδιναβικά αυτοκίνητα στους δρόμους της Ελλάδας και της Αθήνας και θα δούμε κάποια από τα πιο χαρακτηριστικά μοντέλα.

Volvo P1200/P120

Το Volvo, με την ονομασία P1200 για το εσωτερικό της Σουηδίας και P120 για το εξωτερικό, ήταν ένα μοντέρνο σεντάν (sedan) οικογενειακό όχημα, το οποίο κατασκευάστηκε το 1956 και έμεινε στην παραγωγή ως το 1967. Mία σημαντική καινοτομία που είχε το P1200 ήταν το πολύ υψηλό επίπεδο ασφάλειας με ταμπλό μαλακής επένδυσης και ζώνες ασφαλείας τριών σημείων εμπρός και πίσω. Άλλωστε η Volvo ήταν αυτή που επινόησε τη ζώνη ασφαλείας και την πρωτοχρησιμοποίησε σε ένα άλλο μοντέλο της, την ίδια χρονιά, το PV544. Το P1200 ήταν ένα αρκετά γρήγορο αυτοκίνητο καθώς διέθετε προηγμένο κινητήρα για την εποχή του, των 1.600 κυβικών εκατοστών και 60 ίππων, ο οποίος αργότερα αντικαταστάθηκε με δύο αποδοτικότερους κινητήρες 75 και 90 ίππων ενώ ήταν εφοδιασμένο και με ηλεκτρικό σύστημα 12 Volts. Μάλιστα, το πιο γρήγορο μοντέλο των 90 ίππων διέθετε και δισκόφρενα στους εμπρός τροχούς, ιδιαίτερα σημαντική καινοτομία για την εποχή. Το 1966 το μοντέλο άρχισε να αποσύρεται από την αγορά και αντικαταστάθηκε από το Volvo 144. Συνολικά πωλήθηκαν 234.208 οχήματα. 

 

Το Volvo P 1200

 

Volvo 240DL

Το Volvo 240DL ανήκει στη σειρά 200 της Σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo. Η σειρά ήταν σε παραγωγή από το 1974 ως και το 1993. Τα μοντέλα της σειράς 200 ήταν αυτοκίνητα μεσαίου μεγέθους. Η σειρά είχε δύο υποκατηγορίες μοντέλων που βασίζονταν στο ίδιο αρχικό πλαίσιο την 240 και την 260. Καθώς τα μοντέλα 240 ήταν ιδιαίτερα διαδεδομένα η παραγωγή τους διατηρήθηκε περισσότερο από ό,τι των μοντέλων 260. Τεχνολογικά, διέθετε εμπρός ψαλίδια MacPherson ώστε να μειωθεί ο όγκος της κάθε ρόδας στο εμπρός μέρος και να υπάρχει μεγαλύτερος χώρος για τον κινητήρα. Ο κινητήρας αυτός διέθετε μια σειρά από καινοτομίες που ενίσχυαν την απόδοση και τις επιδόσεις του. Μια πολύ σημαντική είναι η τοποθέτηση ενός αισθητήρα μέτρησης οξυγόνου (αισθητήρας λάμδα). Ο συγκεκριμένος αισθητήρας δημιουργούσε μια ανάδραση στο σύστημα ελέγχου ροής καυσίμου που επέτρεπε τη ρύθμιση του μείγματος αέρα-καυσίμου γύρω από ένα σημείο λειτουργίας, ώστε να εξασφαλίζονται η μέγιστη οικονομία, λιγότερες εκπομπές καυσαερίου και καλύτερη συμπεριφορά κατά την οδήγηση. Η σειρά 240 αντικαταστάθηκε το 1993 από το Volvo 850.

 To Volvo 240 DL                                                                           

 

Volvo 740

Το Volvo 740 ανήκει στη σειρά 700 της Σουηδικής αυτοκινητοβιομηχανίας Volvo. Η σειρά ήταν σε παραγωγή από το 1982 ως και το 1992. Τα μοντέλα της σειράς 700 χαρακτηρίζονταν ως πολυτελή αυτοκίνητα. Κυκλοφόρησαν δύο διαφορετικά μοντέλα της σειράς το 740 και το 760. Αργότερα κυκλοφόρησε και το 780 που είχε πιο σπορ χαρακτηριστικά. Το 740 ήταν μια φθηνότερη έκδοση του 760 με λιγότερα ωστόσο χαρακτηριστικά και πολυτέλεια. Μάλιστα, σε πολλές χώρες το συγκεκριμένα αυτοκίνητα επιλέχθηκε και ως περιπολικό. Η σειρά 740 αντικαταστάθηκε το 1994 από τη σειρά 900 της  Volvo.

 To Volvo 740 GL

 

Saab 900

Το 900 είναι ένα μοντέλο που κατασκευάστηκε από τη Saab μεταξύ του 1978 και του 1998 τόσο ως σεντάν (sedan) όσο και ως χάτσμπακ (hatchback). Μάλιστα, από το 1986 κυκλοφόρησε και μια έκδοση «καμπριολέ», η οποία υπήρξε αρκετά δημοφιλής. Το μοντέλο χαρακτηριζόταν από ιδιαίτερη έμφαση στην αεροδυναμική κατασκευή του έχοντας μακρύ καπό και αεροδυναμικους προβολείς κατορθώνοντας να πετύχει έναν αεροδυναμικό συντελεστή 0,34 που ήταν αρκετά αποδοτικός για τα σχεδιαστικά δεδομένα της εποχής. Διέθετε ακόμη και άλλες αρκετά αξιόλογες καινοτομίες για την εποχή του, όπως κινητήρα με ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου, ABS και αερόσακο οδηγού. Η πρώτη γενιά του μοντέλου σταμάτησε την παραγωγή της το 1993 εκτός από την«καμπριολέ» έκδοση, που διατηρήθηκε σε παραγωγή ως και το 1994. Στη συνέχεια κυκλοφόρησε και μια δεύτερη γενιά του μοντέλου που σχεδιαστικά ήταν πανομοιότυπη με την πρώτη αλλά έφερε νεότερες γενιές κινητήρων και ηλεκτρονικών οργάνων. Η παραγωγή του μοντέλου σταμάτησε οριστικά από τη Saab το 2002.

To Saab 900 Καμπριολε

Επίλογος

Πολλά από αυτά τα αυτοκίνητα δημιούργησαν τον χαρακτήρα της σκανδιναβικής βιομηχανίας αυτοκινήτου, ο οποίος θέτει από καταβολής της ως πρώτους στόχους την ασφάλεια, τη λειτουργικότητα και την προστασία του περιβάλλοντος μέσω του περιορισμού των ρύπων. Ακόμα και σήμερα οι σκανδιναβικές βιομηχανίες συνεχίζουν να παράγουν άνετα, πολυτελή και ιδιαίτερα ασφαλή αυτοκίνητα. Άλλωστε, οι σκανδιναβικές μάρκες αποτελούν πρωτοπόρους στην υιοθέτηση των νέων ηλεκτρικών και υβριδικών τεχνολογιών που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος. Στις μέρες μας δεν είναι σπάνιο να συναντήσει κανείς παλιά σκανδιναβικά αυτοκίνητα στους δρόμους της Αθήνας καθώς κυκλοφορούν στην Ελλάδα ήδη από τη δεκαετία του 1960.

 

Πηγές

 

Ηλ. Ταχ.: robot@athinodromio.gr

Ευθύμης Κυρίκος

Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ειδικός Αυτοματισμού και Ρομποτικής