Σύνταξη άρθρου: Σοφία Αλεξανδροπούλου

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

Όπως και στο δημοτικό έτσι και στο Γυμνάσιο τα παιδιά θα πρέπει να κατανοήσουν ότι το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δημιουργεί μια νοοτροπία. Τη νοοτροπία πως πρέπει να γυμναζόμαστε στο σχολείο, στις διακοπές, στον ελεύθερο χρόνο μας και πάνω απ’ όλα, αφού τελειώσει το σχολείο, για όλη μας πια τη ζωή. Τα οφέλη που μας προσφέρει η συστηματική άσκηση στην υγεία και στην ποιότητα της ζωής μας, καθώς μεγαλώνουμε, είναι πολλά. Αν γνωρίσουμε από μικροί τη σημασία της άσκησης, τότε θα την αγαπήσουμε πραγματικά. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς στόχους αυτού που αποκαλούμε «μάθημα της γυμναστικής στο γυμνάσιο».

Ο ρόλος του καθηγητή της φυσικής αγωγής

Φυσική Αγωγή σημαίνει παιδαγωγική παρέμβαση στην αυθόρμητη φυσική και κινητική ανάπτυξη των παιδιών. Αυτός ακριβώς είναι και ο ρόλος του καθηγητή. Το διδακτικό αντικείμενο του μαθήματος περιλαμβάνει όλα τα ιδιαίτερα μέσα και τις μεθόδους επίδρασης στη φυσική και κινητική ανάπτυξη του παιδιού των ηλικιών αυτών. Η Φυσική αγωγή είναι και αυτή τόσο σημαντική όσο και η καλλιέργεια του πνεύματος. Ας τα δούμε αναλυτικά.

 Ειδικοί σκοποί

Σωματικός τομέας (ψυχοκινητικός)

  • Καλλιέργεια κινητικών δεξιοτήτων: σύνθετες δεξιότητες, όπως να αναπτύξουν την οπτική τους αντίληψη λ.χ. στις πτώσεις στην πετοσφαίριση χωρίς αλλά και με μπάλα ή να αναπτύξουν περίπλοκες δεξιότητες συμμετοχής όπως π.χ. στην πετοσφαίριση να λειτουργήσουν συστήματα 6-0, 4-2, 5-1 ή στην καλαθοσφαίριση άμυνα ζώνης 2-3 ή 3-2.
  • Ανάπτυξη των φυσικών σωματικών ικανοτήτων: αντοχή, δύναμη, ευλυγισία, ταχύτητα, ευκινησία.
  • Καλλιέργεια ρυθμού.
  • Προαγωγή της υγείας και ευεξίας.

Συναισθηματικός τομέας

  • Κοινωνικοί στόχοι: ανάπτυξη κοινωνικών και ψυχικών αρετών, όπως συνεργασία, αυτοπειθαρχία, θέληση, υπομονή, επιμονή, υπευθυνότητα, ομαδικό πνεύμα και θάρρος.
  • Ηθικοί στόχοι: ανάπτυξη ηθικών αρετών, όπως τιμιότητα, δικαιοσύνη, αξιοκρατία, σεβασμός αντιπάλου, αυτοσεβασμός, μετριοφροσύνη, συνετή αντιμετώπιση της ήττας αλλά και της νίκης.

Γνωστικός τομέας

  • Γνωστικοί στόχοι: απόκτηση γνώσεων σχετικών με τη ΦΥΣΙΚΗ ΑΓΩΓΗ και τον ΑΘΛΗΤΙΣΜΟ γενικά, των κανονισμών των διαφόρων αθλημάτων και αγωνισμάτων ειδικότερα. Απόκτηση γνώσεων σχετικών με την ΟΛΥΜΠΙΑΚΗ ΙΔΕΑ. Ακόμη απόκτηση γνώσεων που σχετίζονται με τον παραδοσιακό χορό, την παραδοσιακή μουσική και το τραγούδι σε τοπικό και πανελλήνιο επίπεδο. Τέλος, απόκτησηβασικών γνώσεων υγιεινής και πρώτων βοηθειών.
  • Συνειδητοποίηση της ανάγκης για δια βίου άσκηση και της ωφέλειας που προκύπτει από αυτή καθώς και απόκτηση αθλητικών συνηθειών για ερασιτεχνική ενασχόληση με τον αθλητισμό (τα διάφορα αθλητικά χόμπυ).
  • Αισθητικοί στόχοι: εκτίμηση των αισθητικών στοιχείων των κινήσεων. Αυτό σημαίνει την από μέρους του παιδιού εγρήγορση των αισθήσεων στην άμεση ερμηνεία των ερεθισμάτων κατά την άσκηση ή την άθληση και η άμεση ανταπόκριση. Πρόκειται για πολύ σημαντικούς στόχους.

Όπως και στο δημοτικό έτσι και στο Γυμνάσιο τα παιδιά θα πρέπει να κατανοήσουν ότι το μάθημα της Φυσικής Αγωγής δημιουργεί μια νοοτροπία. Τη νοοτροπία πως πρέπει να γυμναζόμαστε στο σχολείο, στις διακοπές, στον ελεύθερο χρόνο μας και πάνω απ’ όλα όταν τελειώσει το σχολείο για όλη μας τη ζωή. Τα οφέλη που μας προσφέρει η συστηματική άσκηση στην υγεία μας και στην ποιότητα της ζωής μας καθώς μεγαλώνουμε είναι πολλά. Αν γνωρίσουμε τη σημασία της άσκησης, τότε θα την αγαπήσουμε πραγματικά. Αυτός είναι και ένας από τους βασικούς στόχους αυτού που αποκαλούμε «μάθημα της γυμναστικής» στο Γυμνάσιο.

Για την επίτευξη του σκοπού της ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ στο Γυμνάσιο θα πρέπει να χρησιμοποιηθούν τα εξής μέσα:

  1. Ελεύθερες κινητικές δραστηριότητες με ή χωρίς μουσική (γυμναστική, ενόργανη, παραδοσιακοί χοροί)
  2. Τα αναγνωρισμένα αθλήματα και αγωνίσματα στη χώρα μας για τα οποία υπάρχουν δυνατότητες να διδαχθούν στα σχολεία, όπωςπετοσφαίριση, καλαθοσφαίριση, χειροσφαίριση, ποδόσφαιρο, κλασικός αθλητισμός
  3. Κολύμβηση, όπου υπάρχει η δυνατότητα

Αθλήματα-Αγωνίσματα

Πετοσφαίριση: πάσα με δάχτυλα, μανσέτα, σερβίς από κάτω, σερβίς από πάνω τύπου τένις, καρφί (βήματα φοράς-άλμα-χτύπημα μπάλας,-μπλοκ επιτόπου-πλάγια βήματα). Εμπέδωση με παιχνίδι και κανονισμοί.

Καλαθοσφαίριση: πάσες (σκαστή, στήθος, ψηλή), ντρίπλα, πίβοτ, προσποιήσεις, σουτ από στάση και από κίνηση, απλές μορφές άμυνας, απλές μορφές επίθεσης και αιφνιδιασμού, παιχνίδι με κανονισμούς.

Χειροσφαίριση: πάσες, σουτ, ντρίπλα, προσποιήσεις, απλές μορφές άμυνας, απλές μορφές επίθεσης και παιχνίδι με εφαρμογή κανονισμών.

Ποδόσφαιρο: σταμάτημα της μπάλας με τα πόδια και άλλα μέρη του σώματος, πάσες, ντρίπλα, κεφαλιά, κοντρόλ, σουτ, αράουτ (επαναφορά της μπάλας από τα πλάγια), εμπέδωση με παιχνίδι.

Κλασικός αθλητισμός: δρόμοι ταχύτητας, δρόμοι αντοχής σκυταλοδρομίες, άλμα σε μήκος (συσπειρωτική και εκτατική τεχνική) άλμα τριπλούν, άλμα σε ύψος (φλοπ, ψαλίδι) σφαιροβολία (τεχνική Ο Μπράιαν, δηλαδή ολίσθηση στον βατήρα και ρίψη με μπαλάκι), ακοντισμός (ρίψη με μπαλάκι), φυσική κατάσταση (κυκλική προπόνηση).

 

Εξίσου σημαντική είναι και η ελεύθερη γυμναστική, όπου διακρίνεται σε:

Ενόργανη γυμναστική: κυβιστήσεις ανακυβιστήσεις, στηρίξεις απλές και κατακόρυφες, τροχός και σε

Ρυθμική γυμναστική: απλές κινήσεις με σχοινάκια, μπάλες, κορδέλες, στεφάνια. Βοηθάει να αναπτύξουν πολύπλευρα τις κινητικές τους δεξιότητες και τα ταλέντα τους, να γνωρίζουν το σώμα τους και τις δυνατότητές τους και να εκφράζονται μέσα από αυτό. Επίσης, να αγωνίζονται τίμια και δίκαια και να αντιμετωπίζουν µε σεβασμό τον συμπαίκτη και τον αντίπαλο.

Παραδοσιακοί χοροί: Πεντοζάλης,Τικ «μονό», Συρτός, Καλαματιανός, Τσάμικος, Μακελλάρικος (γρήγορος χασάπικος). Σημαντικό πολύ είναι να βρουν και να παρουσιάσουν και άλλους τοπικούς χορούς (με στοιχεία για: περιοχή, βήματα, άντρες-γυναίκες, λαβή χεριών κ.ά.)

Αυτά όλα, φυσικά, δίνουν στους μαθητές τη δυνατότητα να γνωρίσουν στοιχεία της λαϊκής παράδοσης του τόπου τους. Να γνωρίσουν την Ελληνική σκέψη και τον Ελληνικό Πολιτισμό.

 

Ηλ. Ταχ.:[email protected]

Σοφία Αλεξανδροπούλου
Καθηγήτρια Φυσικής Αγωγής