Πρέπει να μιλήσουμε για το «F1 in Schools»

Σύνταξη άρθρου: Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος

Επιμέλεια άρθρου: Κωνσταντίνος Ουρανός

Έχουν περάσει ήδη δώδεκα χρόνια και ακόμα θυμάμαι εκείνη τη στιγμή, που καθόρισε το υπόλοιπο των σχολικών μου χρόνων και όχι μόνο. Τότε πήγαινα στην έκτη δημοτικού, όταν, πριν ξεκινήσει το καναδικό grand prix, είδα στην αντίστοιχη εκπομπή της Formula 1 ένα τρέιλερ που παρουσίαζε τον μαθητικό διαγωνισμό «F1 in Schools». Αφού ολοκληρώθηκε το σύντομο βίντεο, αμέσως άνοιξα τον υπολογιστή μου και άρχισα να ψάχνω περισσότερες πληροφορίες για τον διαγωνισμό. Τη δε επόμενη ημέρα είχα εκτυπώσει περίπου 5 σελίδες με πληροφορίες και πήγα αμέσως στο γραφείο του διευθυντή μου και τον ρώτησα πως μπορώ να συμμετέχω και εγώ στον «F1 in Schools»…

Έχετε σκεφτεί ότι μέσα στο ελληνικό σχολείο, μπορεί να γεννηθούν ομάδες μαθητών, μικρογραφίες ομάδων «Formula 1»; Για αυτόν τον λόγο πρέπει να μιλήσουμε σήμερα για το «F1 in Schools», το κατ’ εμέ πιο ολοκληρωμένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα STEM  στα σχολεία παγκοσμίως…

Τι είναι όμως το F1 in Schools;

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα F1 in Schools (η Φόρμουλα 1 στα Σχολεία) αποτελεί επίσημο μαθητικό διαγωνισμό υπό την αιγίδα της ίδιας της Formula 1. Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 1999 στην Αγγλία, στο Brighouse, όπου βρίσκονται και τα κεντρικά γραφεία της Denford Ltd, η οποία διατηρεί και τα παγκόσμια δικαιώματα του διαγωνισμού. Σήμερα συμμετέχουν σε αυτόν πάνω από 40 χώρες παγκοσμίως. Ο διαγωνισμός είναι ετήσιος και διεξάγεται σε Τοπικό, Εθνικό και Παγκόσμιο επίπεδο. Φιλοδοξεί να αποτελεί έναν διαφορετικό στην εκπαιδευτική διαδικασία τρόπο καθώς οι μαθητές μέσω του σχεδιασμού και της κατασκευής των μονοθεσίων τους (μινιατούρες) καλούνται να αφομοιώσουν βασικές γνώσεις πάνω Φυσικές Επιστήμες, στις Νέες Τεχνολογίες, στη Μηχανική και στα Μαθηματικά. Επιπλέον οι μαθητές εξοικειώνονται με βασικές γνώσεις της Επιχειρηματικότητας και διδάσκονται επί του πρακτέου την αξία της συνεργασίας και της ολοκλήρωσης ενός εγχειρήματος (πρότζεκτ). Στον διαγωνισμό μπορούν να συμμετέχουν μαθητές του Δημοτικού Σχολείου, του Γυμνασίου, του Λυκείου καθώς και και φοιτητές, που δεν έχουν κλείσει το 19ο έτος της ηλικίας τους.

 F1 in Schools, Εθνικοί Τελικοί 2022 (Ομάδες Δημοτικού) Πηγή: F1 in Schools, Greece

Σε τι διαγωνίζονται οι μαθητές και πώς αξιολογούνται στο F1 in Schools

Οι ομάδες, που δημιουργούνται αποτελούνται από 3 έως 6 άτομα, και καλούνται να σχεδιάσουν μια μικρογραφία (μινιατούρα) μονοθεσίου αυτοκινήτου F1 χρησιμοποιώντας τρισδιάστατο λογισμικό 3D CAD (Computer Aided Design) και να ελέγξουν σε εικονική, την αεροδυναμική αντίσταση του μονοθεσίου τους. Στη συνέχεια, αναζητούν τη βέλτιστη λύση κατασκευής του μονοθεσίου τους, χρησιμοποιώντας το 3D CAM (Computer Aided Manufacture), κατάλληλο για κατασκευές αντικειμένων. Ο τρόπος και η διαχείριση των σταδίων αυτών αξιολογείται από την κριτική επιτροπή και βαθμολογείται. Μετά την ολοκλήρωση της κατασκευής του μονοθεσίου, οι ομάδες έχουν τη δυνατότητα να τα δοκιμάσουν στην αγωνιστική πίστα, πριν την έναρξη του διαγωνισμού.

 F1 in Schools, Εθνικοί Τελικοί 2022 Πηγή: F1 in Schools, Greece

Την  αξιολόγηση των ομάδων θα την διαχωρίζαμε σε τρεις κατηγορίες:

Στους Αγώνες Ταχύτητας: Τα μονοθέσια που κατασκευάζουν οι μαθητές κινούνται με φυσίγγια CO2 και ταχύτητα περίπου 60-70 χλμ/ώρα πάνω σε μια ευθύγραμμη αγωνιστική πίστα μήκους 24m.

Εργασίες (Portfolio): Οι ομάδες αξιολογούνται επίσης και στις εργασίες που προσκομίζουν τις ημέρες των αγώνων. Στις εργασίες οι ομάδες περιγράφουν τις διαδικασίες που έχουν ακολουθήσει για τον σχεδιασμό και την κατασκευή των μονοθεσίων τους, την επιχειρηματική και οικονομική βιωσιμότητα της ομάδας τους και την ψηφιακή τους παρουσία (μέσα κοινωνικής δικτύωσης, βίντεο, ιστοσελίδα, φωτογραφίες).

Προφορική Παρουσίαση και Εκθεσιακό Περίπτερο: Τέλος, η ομάδα καλείται κατά τη διάρκεια των αγώνων να στήσει το δικό της εκθεσιακό περίπτερο και να παρουσιάσει τη δομή της στόχους της, τα τεχνικά χαρακτηριστικά του μονοθεσίου και την επικοινωνιακή της στρατηγική σε ένα διάστημα 10 λεπτών.

Αφού, λοιπόν, αναλύσαμε τις βασικές πτυχές του διαγωνισμού, θα αναρωτιέστε -κυρίως οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς- δικαίως, εάν αξίζει οι μαθητές να συμμετέχουν σε ένα τέτοιο εγχείρημα/δράση, όπου και θα χρειαστεί να αφιερώσουν «άπειρο» χρόνο και ενέργεια. Το «F1 in Schools», είναι ένας διαγωνισμός που αλλάζει και αναδιαμορφώνει τον χαρακτήρα των μαθητών καθώς από πολύ μικρή ηλικία έρχονται σε επαφή με προγράμματα, τα οποία θα χρησιμοποιήσουν τόσο στο Πανεπιστήμιο όσο και μετέπειτα στην επαγγελματική τους ζωή. Παράλληλα, θα μάθουν στην πράξη την σημασία της συνεργασίας, καθώς για να λειτουργήσει σωστά η ομάδα και να ολοκληρωθεί με επιτυχία τη δράση, το κάθε μέλος θα πρέπει να επικοινωνεί/συνεργάζεται σωστά με τα υπόλοιπα μέλη. Τέλος, οι μαθητές, καθώς καλούνται να αναπτύξουν ένα οικονομικό μοντέλο για να μπορέσουν να καλύψουν το κόστος κατασκευής του μονοθεσίου, εκπαιδεύονται και στην ορθή διαχείριση πόρων, διότι οι ομάδες, για να καλύψουν τα έξοδα τους, πρέπει να αναζητήσουν εταιρείες/φορείς, οι οποίοι θα τις χορηγήσουν (είτε χρηματικά είτε υλικά), με κίνητρο ορισμένα διαφημιστικά -κυρίως- προνόμια. Πρόκειται για πλήρη εκπαίδευση των παιδιών μέσω της κατάρτισης, της συνεργασίας, της εμπειρίας!

                  F1 in Schools, Εθνικοί Τελικοί 2022Πηγή: F1 in Schools, Greece

Οι διακρίσεις της Ελλάδας στο F1 in schools 

Και ναι, σε αυτό το σημείο πρέπει να αναφέρουμε ότι η Ελλάδα έχει επιτύχει σημαντικές διακρίσεις στον διαγωνισμό όλα αυτά τα χρόνια (παρακάτω ακολουθούν ορισμένες εξ αυτών):

  1. 1η Θέση στη Γενική Κατάταξη (Infinite Racing – Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη, σε σύνολο 39 ομάδων, στους 12ους Παγκόσμιους Τελικούς του 2016, στο Ώστιν του Τέξας).
  2. Βραβείο για: α) Καλύτερη Ιστοσελίδα, β) τους αγώνες ταχύτητας knockout γ) της δοκιμασίας Pressure Challenge (Infinite Racing – Εκπαιδευτήρια Μαντουλίδη, στους 12ους Παγκόσμιους Τελικούς του 2016, στο Ώστιν του Τέξας).
  1. Βραβείο Καλύτερης Ταυτότητας Ομάδας (NewGen Tachytis – Γ.Ε.Λ. Φιλοθέης & Εράσμειος Ελληνογερμανική Σχολή, στους 13ους ΠαγκόσμιουςΤελικούς του 2017, στη Μαλαισία).
  2. 4η Θέση στη Γενική Κατάταξη σε σύνολο 50 ομάδων (Alacrity Project, ομάδα συνεργασίας από την Εράσμειος Ελληνογερμανική Σχολή και το 2ο Γ.Ε.Λ. Παλλήνης, στους 14ους Παγκόσμιους Τελικούς του 2018, στη Σιγκαπούρη.

Είχα την τύχη να γνωρίσω όλα τα χρόνια που συμμετείχα ως μέλος ομάδας, μοναδικούς ανθρώπους, οι οποίοι ήταν (και πολλοί συνεχίζουν να είναι) παθιασμένοι, όπως και εγώ, με τη συγκεκριμένη ενασχόληση, που είχε γίνει μέρος της καθημερινότητάς μας. Και ναι… μπορεί να μην καταφέρει κάποια ομάδα να προκριθεί στους Παγκόσμιους Τελικούς. Αυτό δεν σημαίνει τίποτα! Σημασία είναι να μαθαίνεις από τα λάθη σου, να τα αξιολογείς και την επόμενη φορά να βελτιώνεσαι. Αυτή είναι η μαγεία που σου προσφέρει το «F1 in Schools»!

Το βέβαιο είναι πως ο «F1 in Schools» είναι ένας διαγωνισμός όπου αξίζει να συμμετάσχει ένας μαθητής. Και σίγουρα, εάν ονειρεύεται μια καριέρα στην Formula 1 ή στην αυτοκινητοβιομηχανία γενικότερα, το «F1 in Schools» είναι το ιδανικό σημείο εκκίνησης για τους μαθητές.

 

Δήλωση συμμετοχής στο F1 in Schools

Για να συμμετάσχει κανείς στον Πανελλήνιο Διαγωνισμό «F1 in Schools» απευθύνεται στον παρακάτω σύνδεσμο: https://www.f1inschools.gr/   Είναι εύκολο!

 

Ηλ.Ταχ.: [email protected]

Ευθύμης Κυρίκος

Ηλεκτρολόγος Μηχανικός Ειδικός Αυτοματισμού και Ρομποτικής

 

Κωνσταντίνος Αλεξόπουλος

Απόφοιτος του Τμήματος Πολτιικής Επιστήμης και Δημόσιας Διοίκησης, Ε.Κ.Π.Α.

Περισσότερα στην ενότητα...

Μίκης Θεοδωράκης Ελληνική Αποκριά (Carnaval)

Μίκης Θεοδωράκης Ελληνική Αποκριά (Carnaval)

Ελληνικός κινηματογράφος, οι πρώτες ταινίες

Ελληνικός κινηματογράφος, οι πρώτες ταινίες

Η Γεωλογική Κληρονομιά στην Ελλάδα

Η Γεωλογική Κληρονομιά στην Ελλάδα